Clas Ohlson har over en lengre periode jobbet med en omorganisering av virksomheten, med et mÄl om Ä utvikle en helt ny forretningsmodell online. Blant annet kunne selskapet meddele at de legger ned alle sine fysiske butikker i Tyskland og Storbritannia, bortsett fra én, for et par mÄneder tilbake.
I forbindelse med sitt nye program, CO100+, har selskapet uttalt at de forventer en dobling i salget pÄ nett hvert andre Är.
Reduserer kostnadene med 200 millioner
Neste steg i omstillingen for Ă„ oppnĂ„ en langsiktig lĂžnnsom vekst er en kostnadsreduksjon, som kan komme til Ă„ berĂžre 150-200 jobber. Dette vil primĂŠrt dreie seg om selskapets hovedkontor og distribusjonssentral i Insjön, Sverige.Â
Det nye programmet forventes Ä redusere selskapets kostnader med omlag 200-250 millioner svenske kroner fra og med virksomhetsÄret 2020/21.
I lÞpet av fÄ uker vil selskapet innlede forhandlinger angÄende oppsigelser, naturlige avganger, omplasseringer og outsourcing med de faglige organisasjonene.
- Digitaliseringen driver forandring i hele samfunnet, og detaljhandelen er intet unntak. Vi har allerede tatt flere steg for Ă„ komme nĂŠrmere kunden og neste steg er Ă„ endre vĂ„r kompetansemiks for Ă„ bli med videre pĂ„ de muligheter som finnes, sier Lotta LyrĂ„, daglig leder og konsernsjef i Clas Ohlson, i en pressemelding.Â
Ser muligheter i digitalisering
Selskapet hÄper med dette Ä bli enda bedre rustet til Ä dra nytte av de mulighetene digitalisering, automatisering og den endrede kundeatferden bringer innen detaljhandelen.
- Vi trenger ogsÄ Ä jobbe pÄ nye mÄter for Ä oppnÄ et kostnadsnivÄ som gjÞr at vi kan fortsette Ä vokse pÄ et stadig mer konkurranseutsatt marked, sier LyrÄ.