Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Etter knallår: ”Fremtiden rykker nærmere og det passer NetOnNet”

therese.karlsrud.haugen

Norgessjefen ser klare trender i bransjen.

ANNONSE

Året 2019 ble nok et vellykket år for elektronikkjeden NetOnNet, som økte lønnsomheten med godt over 300 prosent. Det er Norgessjef Peter Andersson fornøyd med.

Vi opplever vekst både i Norge og Sverige. Vi gikk inn i 2019 med ambisiøse mål, og det ble et bra år, hvor vi leverte sterkere underliggende vekst enn markedet. Den totale veksten havnet på 4,8 prosent for hele konsernet med god lønnsomhet. Både netthandelen og B2B-satsningen skyter fart, sier Andersson, til Ehandel.

LES OGSÅ: NetOnNet økte resultatet med nesten 100 millioner

Store deler av netthandelsbransjen har rapportert vekst under coronakrisen. Som en ledende omnikanalaktør lå NetOnNet i front allerede før krisen inntraff.

For oss handler det om å levere en sømløs handleopplevelse for kunden på tvers av digitale og fysiske kanaler. Det er noe vi har vært opptatt av i mange år og det har gitt oss et betydelig forsprang.

Drive Thru-suksess

For å møte den nye situasjonen har selskapet likevel gjort noen grep, som å blant annet lansere Drive Thru. Dette er en løsning man har sett at flere aktører har innført.

Responsen på Drive Thru fra kundene har vært svært god, da dette i lys av situasjonen har vært en etterspurt tjeneste. For oss representerer Drive Thru en naturlig videreføring av å handle på nett og hente varen i Lagershop. Samtidig vet vi at mange av våre kunder er prisbevisste og at de har en generelt god oversikt over hva de ønsker, så denne typen konsepter sammenfaller godt med vår helhetlige omnikanalstrategi, sier Andersson.

Kan det bli en varig løsning, tror du?

Det viktigste for oss er fornøyde kunder. Så lenge situasjonen vedvarer, og det er en stor etterspørsel, vil vi beholde tjenesten.

LES OGSÅ: Tøff elektronikkbransje - NetOnNet vokser og satser i Norge

Klare trender

NetOnNet ser noen klare trender i netthandelen etter coronautbruddet, men opplever samtidig at det fortsatt er mange som ønsker å besøke de fysisk.

Hjemmeleveringer har økt betydelig. I starten av mars avduket vi vår tjeneste for levering samme dag i Norge, og med bestillingsfrist sent på ettermiddagen, er denne tjenesten svært populær. Kort fortalt vil kundene ha varene raskt og enkelt. Samtidig opplever vi at mange fortsatt ønsker å handle i våre Lagershopper. For oss er det helt naturlig å gi kunden valget. Den ekstraordinære situasjonen vi nå opplever vil trolig flytte det digitale handlemønsteret flere år inn i fremtiden. På dette området er vi, som en sterk omnikanalaktør, allerede langt fremme. Fremtiden rykker nærmere og det passer NetOnNet, forteller Andersson.

LES OGSÅ: Slik påvirker coronaviruset nordmenns handlevaner

Til tross for at utstyr til hjemmekontor og underholdning har vært høyt etterspurt blant nordmenn merker NetOnNet at fokuset også har begynt å flytte seg til andre kategorier.

Salget har totalt sett vært bra i denne perioden og samtidig har vi solgt en del andre produkter enn hva vi hadde ventet. Mange har prioritert hjemmekontor, helse og trening samt smarte digitale produkter til hjemmet. Det begynte med hjemmekontoret, og så kom underholdning, etterfulgt av trening og aktivitet, før mange har flyttet fokuset ut til grill og utekjøkken. Nå er det mye fokus på TV. Spesielt stor etterspørsel har vi sett innen kategorier som underholdning og undervisning, da barn og unge har vært hjemme, noe som gjør at vi har sett sterkt salg innen spillkonsoller og gamingutstyr samt nettbrett og annet utstyr til skole og jobb. Mange har også oppgradert hjemmekontoret med nye webkameraer, PCer, routere og skrivere.

Hvordan tror du handelen vil utvikle seg etter denne krisen?

Den siste tiden har vi i markedet sett et nytt handlemønster, noe som for mange innebærer behov for en endret struktur med større fleksibilitet og lavere kostnader. For kunden skal det være raskt og enkelt med lave priser. Den spesielle situasjonen vi har nå påskynder trolig en raskere sammensmeltning mellom digital og fysisk handel. På dette området er NetOnNet allerede bransjeledende i Europa, avslutter Andersson.

Del artikkel: