I 2017 var det store overskrifter i en rekke medier om moteselskaper som brant opp mengder med klær. Dette etter at det svenske TV-programmet Uppdrag Granskning, tilsvarende norske Brennpunkt, hadde avslørt at blant annet H&M brant opp flere tonn med nye produkter. I følge H&M gjaldt det kun plagg som enten var skadet eller som inneholdt gifitige kjemikalier. På dette tidspunktet kommuniserte H&M at målet var å fase ut disse kjemikaliene innen 2020.
Nå som moteindustrien er hardt rammet av fallende salg på grunn av coronaviruset har vår søsternettside Ehandel.se forhørt seg med et antall moteaktører, om hva som skjer med klærne som nå ikke kan selges til hverken ordinær pris, på salg eller i nettbutikk.
Vi har handlingsplaner på plass for å på best mulig måte håndtere lagersituasjonen. Vi forventer at de fleste produkter som allerede har blitt produsert kommer til å selges i butikker og på nett, i blant med nedsatte priser eller gjennom andre kampanjer, sier Jeanette Mattsson, pressekontakt hos H&M, til Ehandel.
Produkter som er brukbare, men som ikke kan selges som vanlig på grunn av lettere skader, sendes vekk. I Norge vet vi at H&M har en avtale med Fattighuset om slike varer. Likevel er det fortsatt produkter som ødelegges, selv om det i følge H&M skal være en veldig liten andel.
I verste fall hender det at det er produkter som ikke oppfyller våre sikkerhetskrav, for eksempel hvis de er forurenset av mugg. Det innebærer at de kan være farlige for våre kunder og som i følge loven ikke kan selges eller gjenvinnes. Derfor sendes de til destruksjon, sier Matsson.
"Vår egen verdikjede"
Nettbutikken Boozt skal nylig ha gjennomført en nedskrivning av varelageret. Produkter som ikke blir solgt doneres i følge selskapet til Røde Kors i Danmark.
Vi har vår egen verdikjede med boozt.com, booztlet.com og vår fysiske outlet-butikk for å sikre at alt vi kjøper inn får et nytt hjem hos en kunde. I den fysiske butikken kan stort sett alt selges, det er bare et spørsmål om pris. De varene som fremdeles blir til overs donerer vi, sier Anders Enevoldsen, kommunikasjonssjef hos Boozt.
Det å donere varer til veldedighet er visst en populær metode for å bli kvitt klær som ikke kan selges på vanlig vis. Både Kappahl, Lindex og Gina Tricot meddeler at de gjør dette.
Hos Gina Tricot går alle plagg som ikke selges på salg til selskapets samarbeidspartnere. Det samme gjelder produkter til reklamasjon. Vi samarbeider med Fretex i Norge samt Human Bridge som begge to jobber med veldedighet. Fretex og Human Bridge selger i første rekke plagg gjennom sine bruktbutikker, sier Rebecca Watkins, CSR- og kvalitetssjef i Gina Tricot.
Kast er ikke et alternativ
Hos den raskt voksende kleskjeden Lager 157 har man en policy som går ut på at man aldri skal ødelegge et klesplagg. Deres mentalitet er at produktene alltid kan brukes til noe.
Alle produkter har alltid en form for verdi. Det å sikre at alle plagg vi produserer når forbruker er en viktig del av vårt planleggings- og kampanjearbeid. Covid-19 utgjør ingen forskjell der, sier Johanna Winther, operativ sjef i Lager 157.
Selskapet er fast bestemt på at alle produkter kan selges, bare man holder seg relevant.
Selger man både blomster og klær og har et overskudd av gummistøvler kan man tilby alle som kjøper urter en gummistøvel å plante i. Kunden blir glad for gaven, kjøper oreganoen som holder på å visne og støvelen blir plutselig brukt i stedet for kastet.
Storsatser på outlets
For tyske Zalando har det blitt ekstra vanskelig og i det hele tatt prøve å destruere klær. Siden februar har det nemlig blitt nye regler i Tyskland, som forbyr selskaper å ødelegge klær som fremdeles kan brukes.
Det er ikke umulig at dette kan være noe av grunnen til netthandelens store satsing på outletbutikker den siste tiden.
Varer som ikke lenger kan selges via Zalandos netthandel, for eksempel plagg fra tidligere sesonger eller plagg som bare finnes i noen størrelser, selges rabattert via medlemsbutikken Zalando Lounge. Varer som disse, samt de med mindre feil, selges også i våre outlets, som for øyeblikket kun finnes i Tyskalnd. Gjenværende lager doneres for eksempel til organisasjoner som Humedica, sier Nathalie Fältlöv, kommunikasjonsansvarlig hos Zalando.
Til tross for at selskapet streber etter å selge eller donere så mye klær som mulig, hender det likevel at også Zalando tvinges til å ødelegge varer.
Destruksjon av varer skjer bare hvis det er nødvendig av helsemessige årsaker, for eksempel hvis produktet er forurenset med farlige kjemikalier, mugg eller lignende. Dette inkluderer omtrent 0,05 prosent av alle varene, sier Nathalie Fältlöv.