I sutten av mars meddelte Zalando at pandemien hadde påvirket selskapet negativt og advarte samtidig mot fallende salg og resultat videre under året. Likevel viser det seg at moteselskapet har klart seg bedre enn prognosen i årets første kvartal.
Midt i krisen kan Zalando rapportere en vekst på 10 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen landet på 1,5 milliarder euro. Det vil si rundt 16 milliarder kroner.
Vi fant raskt svar på utfordringene som oppstod i mars. Nå ser vi en tydelig mer positiv utvikling under de første ukene av det andre kvartalet, sier David Schröder, CFO i Zalando, i en kommentar.
LES OGSÃ…: Zalando varsler resultatfall: "Har absolutt hatt negativ innvirkning"
Før coronakrisen inntraff for fullt anslo analytikere at EBIT for Q1 ville lande på minus 28 millioner euro, men det har Zalando allerede varslet at de ikke kunne innfri. Tallene viser nå at det justerte EBIT-resultatet falt til minus 98 millioner euro.
Vi er overbevist om at vi kommer til å ha en tosifret vekst og oppnå et klart overskudd i 2020. Det kommer til å gi våre partnere muligheten til å vokse og ta ytterligere markedsandeler i en svært vanskelig økonomisk tid. Mange av dem har allerede økt sin aktivitet på plattformen betydelig de siste ukene og vi kommer til å fortsette å gjøre det enda enklere for dem å nå kunder over hele verden, sier Rubin Ritter, daglig leder for Zalando.
LES OGSÅ: Dette gjør motegigantene med klærne som blir til overs