I midten av oktober forlot Jenny Linder jobben sin hos logistikkleverandøren Bring til fordel for en ny stilling som Nordic E-commerce Manager hos den svenske organisasjonen RFSU (Riksförbundet för seksuell upplysning).
Nå skal hun gjøre Nordens markedsleder på blant annet kondomer til en etablert netthandel med plattform i samtlige nordiske land. Trolig vil nettbutikkens nordiske ekspansjon starte i Norge.
- Vi vil løfte vår netthandel til et nytt nivå, og i forbindelse med det lansere en nordisk netthandel. I dag har vi bare netthandel i Sverige, sier Jenny Linder til vår søsternettside Ehandel.se.
Jobber for seksuelle rettigheter
RFSU ble grunnlagt allerede på 1930-tallet, og har siden dette jobbet for å løfte frem seksuelle rettigheter og jobbet mot krenkelser og fordommer. Organisasjonen jobber internasjonalt med for eksempel seksualundervisning i skolene, svangerskapsrelatert dødelighet samt med å bekjempe barneekteskap.
Organisasjonen har sitt hovedkontor og klinikk i Södermarlm i Stockholm, men har også lokale kontor andre steder i Sverige og Norge.
Fra informasjon til salg
I begynnelsen av høsten 2018 tok RFSU det digitale spranget fra å "bare" være et informativt nettsted til å bli nettbutikk.
- Jeg har ansvaret for å skape en effektiv netthandel i Sverige, og på de andre nordiske markedene. Og da inngår jo de vanlige tingene, som å skape en sømløs handleopplevelse og drive relevant trafikk, men også jobbe for å styrke RFSUs posisjon, sier Linder.
Netthandelen skal ikke ha åpnet før 20.desember, så satsningen er i startfasen. Fokuset fremover blir å analysere og optimalisere det organisasjonen har bygget opp hittil, opplyser Ehandel.se.
Bygger netthandel fra scratch
RFSUs netthandel drives av organisasjonens aksjeselskap, som er driveren til profitt i virksomheten. Alt overskudd fra salget går senere til RFSUs ideelle virksomhet, som går ut på å opplyse og informere om deres viktigste område, seksuelle rettigheter.
- Jeg har jobbet i nesten 20 år med marked og salg i ulike kommersielle selskaper. Og jeg vet ikke om det har med alderen å gjøre, men jeg kjenner at jeg vil vite at jeg har bidratt til å gjøre verden til et bedre sted for neste generasjon, når døden banker på. For meg er det en luksus å kunne si at man har vært med og bidratt til noe mer. I tillegg er jo forutsetningen at jeg får fortsette å jobbe med netthandel, og den her gangen være med og bygge opp noe fra scratch. Det blir veldig spennende, sier Linder.
Ekspanderer til nytt marked i Q2
Under sin tid i Bring hadde Linder først og fremst ansvaret for det svenske markedet, men tilbrakte mye tid i Norge på grunn av selskapets størrelse her. Nå skal hun trolig gjøre sitt nye prosjekt tilgjengelig for nordmenn også.
- Vi kommer til å se på å gå inn i et nytt marked allerede i Q2, men det tar jo litt tid å lansere. Vi regner med å få andre side på plass i år, og da blir det antageligvis Norge. Det har jo blitt et lite "second language" for meg.