En ny studie gjort av First Insight, et globalt teknologiselskap, avviser nå stereotypien om at shopping er en kvinne-dominert aktivitet. Det viser seg at menn shopper oftere enn kvinner både online og i tradisjonelle butikker.
Resultatene fra rapporten ble presentert under ukens New York konferanse, NRF Retail's big show, som gikk av stabelen 13-15. januar.
I rapporten "The Arrival of the New Male Power Shopper", har 53 prosent av de mannlige respondentene svart at de shopper seks ganger eller mer på Amazon i måneden, som er 8 prosent mer enn hva de kvinnelige respondentene svarte.
Shopper oftere hos Gucci enn kvinner
En lignende trend var også å finne i de mer tradisjonelle detaljhandelskategoriene, hvor 25 prosent menn versus 15 prosent kvinner rapporterte å ha shoppet seks eller flere ganger i måneden på kjøpesenter. I luksusbutikker som Gucci og Prada svarte også 19 prosent av mennene og ha shoppet seks ganger eller oftere i måneden, sammenlignet med bare 5 prosent av kvinnene.
- Vi ser et betydelig skifte i menns handlevaner, som knuser mange av de gamle kjønnsstereotypiene. Menn shopper nå mer og øker hyppigheten av kjøp online- og i butikk over hele linja, noe som begynner å danke ut kvinner i mange kategorier, sier Greg Petro, CEO i First Insight, i en kommentar til rapporten.
Ingen kvinne-dominert aktivitet lenger
Studien vier også at menn sammenligner priser i større grad enn kvinner, samtidig som de også har tatt igjen kvinner når det kommer til mobil kjøp.
- Det er tydelig at detaljistene må riste av seg misforståelsen om at shopping er en kvinne-dominert aktivitet, når vi nå går inn i 2019. Spesielt når flere menn tar i bruk den siste teknologien og de siste elektroniske verktøyene for å finne de beste prisene.