Klarna er en internasjonal betalingsløsningsleverandør og bank, og i følge deres undersøkelse om julegaver og bytte blant norske forbrukere, ble hele ni av ti nordmenn fornøyde med julegavene sine. Samtidig er det fremdeles en mye større andel som bytter gavene sine i Norge enn i Sverige.
I undersøkelsen fremgår det også at flere og flere fremskynder julehandelen til den siste uken i november, og fire av ti innrømmer at de gjør flere impulskjøp i periodene det er billigere å handle.
- Vi har analysert julehandelen helt fra oppstarten i forbindelse med Black Week, og videre inn i juleukene. Mye tyder på at flertallet av nettshopperne handlet gavene sine under Black Week/Black Friday-uken. Salgsvolumet er langt høyere i løpet av de åtte dagene som Black Week varte enn de drøye to ukene i desember, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad, i en pressemelding.
Bytter dobbelt så ofte som svenskene
Nordmenn bytter julegaver dobbelt så ofte som svenskene, og i følge undersøkelsen oppgir nesten hver fjerde nordmann at de vil bytte noen av gavene de fikk.
- Av undersøkelsen ser vi at vi nordmenn bytter våre julegaver mer enn dobbelt så ofte som svenske Klarna-kunder. Der oppgir nemlig bare en av ti at de vil bytte en av sine julegaver. Samtidig ser vi at romjulssalget i Norge fortsetter å øke i volum på nett. Det kan selvsagt ha sammenheng med retur og bytte av julegaver, sier Elvestad.
Økt prisbevissthet blant nettshoppere
Dette kan i følge Klarna tyde på at forbrukerne er blitt mer prisbevisste. Black Week- og romjulssalget var 12 prosent større enn nettjulehandelen i 2016, mens det i 2018 økte til hele 52 prosent.
- Vi ser en tydelig utvikling der mange forbrukere velger å handle i tilbudsperiodene, som Black Week og romjulssalget. Det tyder på at nettshopperne er blitt enda mer profesjonelle og prisbevisste, sier Elvestad.