Element Logic, som er den originale Autostore-partneren, rapporterer om økt etterspørsel etter automatiserte lagerløsninger som følge av Covid-19 utbruddet. Samtidig velger XXL å utvide kapasiteten på sitt lager.
Covid-19 har vært en øyeåpner for mange virksomheter som ganske enkelt ikke hadde forberedt seg på store markedsendringer som følge av en pandemi, sier Håvard Hallås, salgsdirektør i Element Logic, i en pressemelding.
Pandemien har ført flere virksomheter inn i en kritisk periode med reduserte salgs- og besøkstall, noe som har fått flere til å se på hva de kan gjøre annerledes fremover.
Situasjonen har fått mange flere til å innse at planlegging for usikkerhet er nødvendig. Med rett type automasjon er det mye enklere å skalere opp eller ned, og det gjør driften mye mer fleksibel, sier Hallås.
LES OGSÅ: Midt i coronakrise - Autostore søker rundt 40 nye ansatte
Øker til 150 000 kasser
En Element Logic-kunde som har investert i robotlager er sportskjeden XXL. Nå er de også i gang med å utvide robotsystemet på sitt sentrallager på Jessheim med 30 000 nye kasser slik at robotene kan håndtere 150 000 kasser til sammen.
Robotplukking er 3-5 ganger mer effektiv enn å plukke med truck. Vi har også opplevd redusert salg den siste tiden, men sterk vekst i netthandelen veier delvis opp. For oss har det å ha et fleksibelt og moderne lager vært viktig. Vi var bedre rustet da karantener og regler for sosial distanse ble innført, sa Geir Nielsen, Nordic Warehouse Manager hos XXL.
LES OGSÅ: Salget øker - XXL kaller tilbake permitterte ansatte
Utvidelsen vil gjøre det mulig for XXL å flytte alle varer gjennom sentrallageret, og enklere og raskere å sende riktige varer til tomme butikkhyller og til nettkunder.
Det hjelper oss også å skalere mens vi vokser. Vi har utvidet 7-8 ganger siden vi først automatiserte lageret vårt, uten noen større stopp i driften, sier Nielsen.