Den norske nettbutikken Milrab.no satt for 3 Ă¥r siden opp en 3 Ă¥rsplan om Ă¥ tredoble omsetningen, noe som pĂ¥ tidspunktet virket hĂ¥rete og uoppnĂ¥elig. NĂ¥ som tallene for 2018 er talte kan selskapet meddele at mĂ¥let er nĂ¥dd med god lønnsomhet.Â
- For tre Ă¥r siden satt vi et mĂ¥l om Ă¥ tredoble veksten til 100 millioner, og mĂ¥ten vi nĂ¥dde mĂ¥let pĂ¥ var Ă¥ bryte det ned og jobbe strategisk. Vi har et godt operasjonelt selskap i bunn som har hĂ¥ndtert vekst og gitt gode kundeopplevelser, sier grĂ¼nder og styrets leder av Milrab Finn Magnus Torall, til eHandel.com.
Milrab ble startet opp av Torall for Ă¥ levere taktisk utstyr til spesialstyrker i forsvaret i 2005, da han selv hadde bakgrunn fra militæret. Etterhvert viste ogsĂ¥ spesialsoldater ute av tjeneste samt andre privatpersoner en interesse for utstyret til hverdagslig bruk. Netthandelen rullet derfor ut konseptet ogsĂ¥ i B2C-markedet.
Torall eier selskapet sammen med daglig leder Lars Andreas Grønningsæter Aglen.Â
Ă…pner opp for eksterne investorer
Vekstraten og lønnsomheten i selskapet har heller ikke gĂ¥tt under radaren for investorer, og investeringslysten i selskapet har ikke latt vente pĂ¥ seg. Milrab har imidlertid takket nei til eksterne investorer helt frem til i fjor, da netthandelen valgte Ă¥ gi det en sjanse for første gang.
- Netthandel har vært i vekst i mange Ă¥r, og kommer sannsynligvis til Ă¥ bli flere ganger større i Ă¥rene som kommer, spesielt i B2B segmentet. I den anledning har Milrab over lang tid blitt kontaktet av mange investorer hvor vi frem til nĂ¥ har takket nei, men denne gangen var det noen investorer som kunne bringe en svært god strategisk verdi for oss. Vi sĂ¥ at disse kunne være bra Ă¥ ha med pĂ¥ laget, sier Torall.Â
Blant de nye aksjonærene som nĂ¥ er blitt tatt inn er det flere tidligere eiere av programvareselskapet Drofus samt sjakkentusiasten Kjetil Myril Aasen, som eide Melin Medical.Â
Skal nĂ¥ 500 MNOK
For den suksessfulle nettbutikken skal B2C-segmentet i seg selv ha vokst med 100 prosent i desember, samtidig som veksten totalt sett landet pĂ¥ 77 prosent. Lønnsomheten økte med 171 prosent. NĂ¥ forventer selskapet Ă¥ ta den høye vekstraten videre ogsĂ¥ i tiden som kommer.
Neste 3 Ă¥rsplan kan nemlig ikke omtales som mindre ambisiøs enn den selskapet hadde for tre Ă¥r siden, men Torall tror mĂ¥let er fullt oppnĂ¥elig.Â
- Neste 3 Ă¥rsplan er Ă¥ femdoble omsetningen til 500 millioner norske kroner i 2021, sier Torall.
Â