Den tidligere deleieren av motegiganten Nelly.com, Peter Eriksson hadde i 2013 en ambisjon sammen med sin kone, om å drive et familieforetak med maks 20 ansatte. Planen på tidspunktet var å åpne et kundesenter med ekspertløsninger innen netthandel på Manila i Filippinene.
Noen år senere er det bare å konstatere at det hele har gått over alle forventninger, da Eriksson nå har hele 100 ansatte. Under de siste tre årene har www.onlinefactory.asia, som er hva kundesenteret i Manila heter, vokst med tusen prosent.
- Jeg så at det fantes et enormt potensiale i Filippinene når jeg lette etter en outsourcingpartner for Nelly. Et land med drøye 100 millioner mennesker hvor av de fleste snakker engelsk. Ettersom jeg er en entreprenør-sjel var det bare å "brette opp armene og sette i gang", sier Peter Eriksson i en pressemelding.
Qliro Group ble majoritetseiere i Nelly.com i 2007, og har siden økt sin andel gradvis. I 2013 kjøpe netthandelskonsernet ut de resterende minoritetseierene.
Lettere å rekruttere
Onlinefactory har i dag samarbeid med selskap i flere antall engelspråkelige markeder og i Skandinavia, samt land som Kina og Japan. Selskapet tilbyr tjenester innen kundeservice, content managment (CMS) samt hjelp med markedsføring via influencere.
- Vi har nettopp passert hundre ansatte og regner med å være minst det doble ved slutten av neste år. Det har vist seg at det er betydelig enklere for oss å rekruttere inn kvalifiserte "call center agents" fra Sverige til Manila enn hva det er for svenske selskaper å rekruttere agenter til Sverige, kommenterer Peter Eriksson.