Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Slik oppnår du høyere konvertering

Slik unngår du å miste kunder med fulle handlekurver.
Istock
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Tilpasset og trygg betaling er noen av nøkkelordene.

ANNONSE

Mot slutten av april i år var omtrent 90 prosent av butikkhandelen fra årets første uke borte, samtidig som netthandelen merket en økning på 40 prosent. Dette kommer frem i betalingsselskapet Adyens første kvartalsrapport i 2020.

Til tross for at netthandelen har overgått butikkhandelen, oppga 7 av 10 forbrukere til Adyen at de har forlatt et kjøp på nett på grunn av vanskeligheter med å fullføre kjøpet i kassen. Norden- og Baltikumsjef i Adyen, Tobias Lindh, kommer derfor med fire tips til hva forhandlere bør gjøre for å unngå at kunder forlater kassen med full handlekurv.

LES OGSÅ: Konkurransetilsynet kan stanse sportsfusjon

Slik unngår du å miste kunder

Brukeropplevelse, tilpassede betalingsmetoder, trygg betaling og kundelojalitet er stikkordene. Å sørge for at betalingsopplevelsen er rask, enkel, trygg og relevant for kundene er i følge Lindh noe av det viktigste du som forhandler kan gjøre.

Når et kjøp ikke fullføres, skyldes det ofte at en betalingsprosess inneholder for mange steg, at betalingsopplysningene ikke var lett tilgjengelig eller at kunden ble distrahert. For å fange opp kunder som har forlatt handlekurven ved kassen, kan du på et senere tidspunkt sende en lenke som fører dem tilbake til betalingssiden med varene som de tidligere valgte ut, en såkalt betalingslenker. En slik påminnelse har vist seg å være svært effektivt, sier Lindh i en pressemelding.

Deretter kommer tilpassede betalingsmetoder. I følge tall fra Adyens Retailbarometer taper den nordiske detaljhandelen nærmere en milliard kroner i året på å ikke tilby de betalingsmetodene kundene foretrekker. Historisk sett foretrekker stort sett nordmenn å betale med kort, men de senere årene har digitale betalingsløsninger som for eksempel Vipps økt i popularitet.

I PostNords rapport Netthandel i Norden kan vi se at 50 prosent av norske netthandlere foretrekker å betale med kort, 17 prosent foretrekker Vipps, men også faktura som betalingsmetode har økt med årene og 17 prosent velger nettopp dette som mest foretrukne betalingsmetode.

LES OGSÅ: Virke får 10 millioner til sirkulær økonomi i handels- og tjenestenæringen

Svindel kan koste deg som forhandler dyrt

Lindh konstaterer at svindel kan koste deg som forhandler dyrt, og at det nettopp derfor er ekstremt viktig å sørge for trygge betalinger. Manglende sikkerhet kan føre til at forbrukerne mister tillit til deg som forhandler, spesielt når forbrukerne har flere alternativer enn tidligere.

Behovet for nye autentiseringsalternativer og verktøy for å blokkere svindel, samt en risikostyring som oppfyller virksomhetens behov, er alle viktige tiltak for en tryggere betalingsprosess. Samtidig må ikke sikkerhetsstyringsprosesser begrense kundeopplevelsen, sier Lindh.

Sist men ikke minst kommer kundelojalitet. Adyen skriver i pressemeldingen at i takt med at teknologien utvikler seg har også kundelojalitet innen netthandel kommet langt på få år, og lojalitetsprogrammer kan for eksempel kobles direkte mot forbrukerens betalingskort. Et annet tiltak man kan gjøre som forbruker er å lagre betalingsinformasjonen ved første kjøp ved å anvende en kryptert "token". Slik kan forbrukeren oppnå raskere betaling uten å måtte lagre sensitiv informasjon på forhandlerens server.

Bedrifter bør være klare over at forskjellige løsninger passer til forskjellige forretningsmodeller, men at nøkkelen er at bedre betalingsflyt øker konverteringen. Når kundene har nådd punktet for om de vil ha en vare eller ikke, befinner forhandlere seg i en meget fordelaktig posisjon. Gjennom en bedre handlekurv og kasse kan salget øke betydelig, noe som aldri har vært viktigere enn nå, sier Lindh.

Del artikkel: