Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Tøff møbelbransje - derfor velger Sixbondstreet.no netthandel

Tøff møbelbransje - derfor velger Sixbondstreet.no netthandel
Nettaktøren Sixbondstreet.no har netthandel som sin høyeste prioritering.
therese.karlsrud.haugen

Har ambisiøse fremtidsplaner.

ANNONSE

Møbelbransjen har sammen med klesbransjen blitt omtalt som den mest utsatte i den såkalte konkursbølgen, som har herjet i detaljhandelen det siste året. Den norske nettbutikken Sixbondstreet.no, som selger internasjonalt inspirerte møbler og interiør, tror imidlertid at det er en stor forskjell på de som startet på den tradisjonelle måten og de som har startet på nett.

De store aktørene med mange fysiske butikker og kanskje mer enn tusen ansatte, opplever hvert eneste år en kontinuerlig kostnadsvekst dominert av økt husleie og lønnsutvikling.

I dagens marked hvor kundens handlemønster flyttes til nettet får disse aktørene et problem med å skape nok omsetningsvekst til å kompensere for de økte kostnadene. Det igjen gjør det vanskelig å utvikle seg i takt med kundene. Aktører som er rene nettaktører, har ikke de samme utfordringene. Rasjonell vareflyt og logistikk er kritisk i dag, og også her kan nettaktører ha fordeler om man har et riktig set-up.



Frank Ove Lind trådde inn i rollen som daglig leder i Sixbondstreet.no i august 2018.

Netthandel som fremste prioritering

Sixbondstreet.no, som ble startet opp i 2012 og har Komplett på eiersiden, rekrutterte i august Frank Ove Lind i rollen som daglig leder. Han har lang erfaring innen bransjen, og har blant annet jobbet på hovedkontoret i Bohus tidligere. 

- Det er tøffe tak om dagen for de som driver på den tradisjonelle måten. Det er en merkbar forskjell på de som har startet som en tradisjonell og fysisk aktør og de som har startet som nett aktør, sier Frank Ove Lind, til eHandel.com.

I dag har Sixbondstreet.no ett showroom på Frogner i Oslo, og selv om selskapet ikke utelukker at det kan bli flere, er selskapets aller fremste prioritering først og fremst å utvikle netthandelen. Komplett eier halvparten av selskapet, og har i tillegg til å være en stor økonomisk bidragsyter, også bidratt til å strukturere mye av driften. 

Helnorsk og produserer alt i Europa

Historien bak nettbutikkens navn og konsept er inspirert av New York, og nettgründernes favorittrestaurant i 6 bond street. De fleste av produktene, som alle blir produsert i Europa, har fått tildelt amerikanske navn. Nettbutikken tilbyr samtidig noe unikt ved at kundene kan designe sine egne møbler.

- Vi har en egenutviklet kolleksjon, hvor navnene på produktene er hentet fra New York, som for eksempel "Park Avenue". Vi kjører et internasjonalt preg og dyrker historien fra New York videre. Målet vårt er at kunden skal finne det lille ekstra hos oss til en god pris.

Vokste med 100 prosent

I 2017 doblet omsetningen seg, og den nye nettbutikken var endelig klar til å ta opp kampen mot de store.

- I 2017 hadde Sixbondstreet en sensasjonell vekst på 100 prosent. Nettbutikken var da «friskmeldt» til å ansette flere folk, og begynte å bli såpass stor at man kunne ta opp kampen mot de store. Etter at 2017 viste seg å bli et sunt år å drive, investerte vi blant annet i ny teknisk plattform i 2018. Disse investeringene bremsa oss dog noe ned, da omsetningsveksten havnet på kun 20 prosent, noe vi ble dypt misfornøyd med.

Ambisiøse mål for fremtiden

Hittil i det nye året skal imidlertid veksten ha vært god, og selskapet har nå ambisiøse mål for fremtiden. 

- For 2019 har vi et veldig ambisiøst budsjett og vil fortsatt gjøre investeringer i flere funksjoner og elementer, som skal gjøre det enda mer attraktivt å handle hos oss. 

SixBondStreet vil med dette fortsette å investere tungt i nye tjenester, som skal bidra til at kundene får en bedre handleopplevelse.

- Vi appellerer til det visuelle, og vil hjelpe kundene våre å skape en flott helhet i hjemmet sitt. Derfor henvender vi oss til de kundene som ikke finner det de vil ha hos de store aktørene. Når det er sagt har vi et ambisiøst mål om å bli den største innen møbler og interiør på nett i Norge.

Del artikkel: