Lush Norge lager fersk, hÃ¥ndlaget kosmetikk og legger sin tro i økologiske, vegetariske og bærekraftige produkter. Med bÃ¥de nettbutikk og fysiske butikker i Oslo, Sandvika, Trondheim, Bergen og Stavanger, omsatte Lush Norge i fjor for 36 millioner kroner.Â
Lush Norge er eid av Lush Cosmetics som hører hjemme i England. Her produseres mesteparten av alle produktene, før de shippes med bÃ¥t til Norge. Flere av grunnleggerne i kosmetikkjeden er med pÃ¥ utviklingen av produktene, og produksjonen gjøres for hÃ¥nd pÃ¥ en fabrikk sør i England. Ved ekspansjon til Norge valgte Lush Norge Ã¥ starte med nettbutikk før fysisk butikk, og har vært pÃ¥ nett siden 2008. Ã…ret etter Ã¥pnet den første butikken i Trondheim.Â
Vi gikk motsatt vei i forhold til hva som kanskje er normalen, men daværende eiere mente det var greit Ã¥ komme i gang sÃ¥ raskt som mulig for Ã¥ markedsføre Lush og opparbeide en liten kundemasse før oppstart i butikk. Det fungerte veldig godt for oss, forteller Elin Sæterli, i Lush Norge, til Ehandel.Â
Nettbutikken har hittil vært Lush Norges minste butikk, men etter coronaviruset har salget pÃ¥ nett økt kraftig og nettbutikken ligger nÃ¥ pÃ¥ en god andreplass etter butikken pÃ¥ Byporten Shopping i Oslo.Â
Lokal produksjon i Oslo
Mange av produktene er laget av ferske rÃ¥varer uten konserveringsmidler. Det er derfor kort holdbarhet pÃ¥ disse produktene, og dermed skjer noe av produksjonen rundt om i verden for Ã¥ kunne forsyne kunder lokalt.Â
Vi produserer allerede et lite knippe av produkter her i Norge og har gjort det i mange Ã¥r. Kjøkkenet vÃ¥rt ligger pÃ¥ Alnabru i Oslo og produserer ferske ansiktsmasker og noen ansiktsrenser. Disse produktene er laget av ferske rÃ¥varer og er helt fri for konserveringsmidler, og mÃ¥ derfor oppbevares kjølig og har en kortere holdbarhet enn resten av vÃ¥re produkter. Det er derfor hensiktsmessig Ã¥ produsere disse lokalt for at vÃ¥re kunder skal fÃ¥ sÃ¥ fersk vare som mulig, forteller Sæterli.Â
Bærekraft, økologi og dyrevelferd
Alle produkter hos Lush er 100 prosent vegetariske og 85 prosent er ogsÃ¥ veganske. Ingen produkter er testet pÃ¥ dyr, og kosmetikkjeden er opptatt av Ã¥ følge sine produsenter tett slik at de har full kontroll.Â
Miljøvern og bærekraft står også høyt i kurs hos oss, og gjennomsyrer hele kjeden fra produksjon av ingredienser til ferdige produkter ute i butikk. Vi ønsker at vår produksjon skal sette så lite avtrykk på naturen som mulig. Det gjør vi blant annet ved å velge våre produsenter nøye og med direkte kontakt og oppfølging, slik at vi vet hvordan ingrediensene blir til. Vi bruker så mye økologisk som mulig, vi passer på at vill natur ikke ødelegges som følge av ekspandering, samt at produksjonen er bærekraftig, forteller Sæterli.
Emballasjen er ogsÃ¥ nøye gjennomtenkt hos Lush. Helst skal det ikke trenges emballasje i det hele tatt - og derfor har de funnet opp sjampobaren, altsÃ¥ sjampo i form av et sÃ¥pestykke. Bare i Norge alene spares 90.000 plastflasker Ã¥rlig ved at kundene velger sjampobarer fremfor flytende sjampo.Â
Skulle derimot kundene ønske flytende sjampo, får de kjøpt dette i emballasje laget av resirkulert og resirkulerbar PET-plast. De fleste andre produkter leveres i svarte krukker som kan returneres i butikk, hvor Lush deretter smelter om krukkene til ny emballasje på egen fabrikk.
Vi jobber hele tiden med å forbedre produksjonen, slik at vi bruker minst mulig vann og strøm, handler det vi kan lokalt og frakter minst mulig og på best måte. Vi handler rettferdig og direkte, slik at pengene går direkte til produsenten og samfunnet, og ikke til fordyrende mellomledd. Vi passer også på at lønn og arbeidsvilkår hos produsent er riktig, og at barnearbeid ikke forekommer, sier Sæterli.
Planlegger ingen ekspansjon foreløpig
Lush Norge har foreløpig ingen planer om Ã¥ Ã¥pne flere butikker. PÃ¥ grunn av coronaviruset ønsker de Ã¥ se an hvordan handlemønsteret forandres, men Sæterli forteller at de alltid holder utkikk etter gode lokaler. Nettbutikken ble ogsÃ¥ den største inntektskilden under coronapandemien, og de ønsker Ã¥ fokusere videre pÃ¥ den fremover.Â
MÃ¥let for 2020 er at flere skal oppdage nettbutikken vÃ¥r. Lush betaler ikke for reklame eller markedsføring, og det gjør det vanskeligere Ã¥ nÃ¥ ut til nye kunder, men vi vet at nÃ¥r de først har handlet hos oss én gang sÃ¥ kommer de gjerne tilbake, sier Sæterli.Â