SĂžk
Close this search box.
SĂžk
Close this search box.
ANNONSE

Ny lov i Sverige - slik pÄvirkes norske nettbutikker

Joakim Lundberg, Sverige-sjef i Klarna og Tobias Lindh, Norden-sjef i Adyen.
therese.karlsrud.haugen

Selger du mot svenske forbrukere? NĂ„ innfĂžres det nye regler i kassen.

ANNONSE

Fra og med i dag, 1. juli, innfÞres det en ny kredittlov i Sverige. Den nye loven skal regulere hvordan kredittbetaling presenteres i nettbutikker og innebÊrer at direkte betaling mÄ vÊre fÞrste alternativ i kassene. Norske nettbutikker som selger til svenske forbrukere, vil ogsÄ mÄtte innrette seg etter de nye reglene.

Den nye loven har skapt stor debatt i Sverige og en av motstanderne er betalingsgiganten Klarna. Selskapet har mer eller mindre bygd opp sin tjeneste rundt fakturabetaling.

Kredittkort og fakturabetaling vil fortsatt vÊre tilgjengelig i kassen, men det kreves nÄ litt mer innsats for Ä velge dette som betalingsmetode. Kredittalternativer kan heller ikke hukes av automatisk selv om kunden har valgt dette som alternativ tidligere.

Den avgiftsfrie fakturaen er i dag den mest populÊre betalingsmetoden innen netthandel og er ogsÄ den som er best tilpasset for kjÞp pÄ nett. En annen funksjon som har bidratt til at Klarna oppleves som smidig er at betalingsalternativet du har valgt ved tidligere kjÞp presenteres Þverst i kassen, alt for Ä minimere scrolling og antall klikk. Det er spesielt viktig ved mobilkjÞp, skriver Joakim Lundberg, Sverige-sjef i Klarna, i et blogginnlegg.

"Vil ikke ha vesentlig innvirkning"

De nye reglene innfĂžres for Ă„ redusere privat kredittgjeld i Sverige. I fĂžlge Klarna-konkurrenten Adyen skyldes 18 prosent av svenske husholdningers gjeld ubetalt kreditt som stammer fra nettshopping.

I Adyens Þyne handler denne loven om Ä hjelpe kunder med Ä forstÄ hvilke betalingsmetoder som innebÊrer kjÞp pÄ kreditt, da ubetalte lÄn utgjÞr en Þkende andel av husholdningenes gjeld i Sverige, sier Adyen-sjef Tobias Lindh, i en kommentar til Ehandel.

Betalingsselskapet tror imidlertid ikke at loven vil ha stor innvirkning pÄ selve netthandelen.

Fra Adyens perspektiv vil dette ikke ha vesentlig innvirkning pÄ netthandel, ettersom kreditt ikke forsvinner, men bare flyttes ned pÄ lista over betalingsalternativer. Forbrukerne velger ofte det fÞrste betalingsalternativet i kassen med mindre de har en sterk lojalitet til en spesifikk betalingsmetode. PÄ denne mÄten kan det tenkes at loven kan fÞre til at fÊrre handler pÄ kreditt, uten at det pÄvirker nettbutikkenes konvertering, sier Lindh.

I henhold til den nye forskriften er det betalingsleverandÞrene som har fÄtt det overordnede ansvaret for Ä gi nettbutikker og e-handelsplattformer muligheten til Ä fÞlge den nye forskriften. Det pÄpekes imidlertid at betalingsleverandÞrene ikke alltid har muligheten til Ä bestemme hvilken rekkefÞlge betalingsmetodene skal ha i nettbutikkene.

3 tips til norske nettbutikker

Lindh har i den forbindelse noen rÄd til norske nettbutikker, om hvordan man skal tenke for Ä oppnÄ hÞy konvertering og samtidig overholde de nye reglene. Hans tips er fÞlgende:

  1. Ikke plasser kredittkort Ăžverst

I Sverige er de vanligste kredittalternativene kredittkort og Ä utsette betalingen ved Ä motta faktura, men det er ogsÄ flere betalingsmetoder som kan falle inn under denne kategorien.

Selv om loven eksisterer for Ä regulere hvordan betalingsmetoder presenteres for forbrukeren, kan det vÊre greit Ä huske at ingen betalingsmetoder blir forbudt, de mÄ bare vises i en annen rekkefÞlge. For Ä overholde regelverket mÄ nettbutikken dermed presentere et alternativ for debetbetaling fÞrst, sÄ kan kredittalternativene fÞlge etter det.

  1. Skap en tydelig brukeropplevelse

Hvis du tilbyr betaling med bÄde debet- og kredittkort, mÄ du forsikre deg om at kunden forstÄr forskjellen mellom disse betalingsmetodene og ikke blir oppfordret til kredittkjÞp i kassen.

Brukeropplevelsen er, og vil fortsette Ä vÊre, en viktig nÞkkel nÄr det kommer til Ä sikre at kunden fÞler seg trygg nok til Ä fortsette Ä handle hos deg som forhandler, selv nÄr det tidligere fÞrstevalget for betaling nÄ er lenger nede pÄ listen.

  1. PrĂžv ulike alternativer for Ă„ sikre konverteringen

Hver kunde er unik, og det som fungerer best for andres kunder vil ikke alltid fungere best for dine. Å skape en bedre brukeropplevelse som Ăžker konverteringsgraden for akkurat din kunde, vil vĂŠre tĂžft selv etter 1. juli. Da er det viktig Ă„ se dette for hva det er; en mulighet for deg som forhandler til Ă„ fortsette Ă„ utfordre bransjen gjennom kontinuerlig testing og mĂ„ling av din nettbutikks konvertering. Enkelt sagt; Det er nĂ„ viktigere enn noen gang Ă„ forstĂ„ hva som driver konverteringen din.

Del artikkel: