Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Orkla med nettbutikk for egen miljøvennlig produktserie

Nettbutikken Klardag.no ble lansert i mars i år.
Orkla Home & Personal Care.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Produktserien Klar har gjort sitt inntog på netthandelsmarkedet.

ANNONSE

Bak den miljøvennlige såpeserien Klar står produsenten Orkla Home & Personal Care. Som eneste produsent som selger direkte til forbruker gjennom nettbutikk, har Klardag.no jobbet hardt for å skape en brukervennlig nettbutikk med gode lager- og logistikkløsninger.

Det å skulle selge produkter direkte til konsument har vi ikke hatt et oppsett for. Det har gjort reisen med Klardag.no veldig spennende, med tanke på lagerhåndtering og logistikk, forteller Dag Olav Knutsen, ansvarlig for områdene ny vekst og digital i Orkla Home & Personal Care, til Ehandel. 

Knutsen har jobbet i Orkla Home & Personal Care siden 2017, og har mange års erfaring fra kommersielle roller i blant annet Komplett Group og MPX.no. Klardag.no samarbeider med et eksternt lager for håndtering av ordre og varemottak, og Helthjem står for hjemleveringen til kundene. 

Vi er fortsatt ikke i mål med hvordan vi ønsker at nettbutikken skal fungere, og gjør derfor hele tiden endringer, der vi også tar i mot innspill fra våre kunder, sier Knutsen. 

Det har i følge Knutsen blitt gjort en grundig jobb med produktserien Klar og å bygge opp en relasjon til kundene gjennom sosiale medier. Klar har en side på Facebook i tillegg til en lukket gruppe hvor omtrentlig 2.000 medlemmer kommer med innspill og idéer til sortimentsutvidelser. Her henter de verdifull innsikt og mange beslutninger tas med grunnlag i tilbakemeldingene fra denne gruppen. 

LES OGSÅ: Fersk kosmetikk omsetter for titalls millioner i Norge

Med det beste fra to verdener

Nettbutikken ble lansert i mars i år, og ifølge Knutsen er den drevet av det beste fra to verdener. Med dette mener han digital og netthandelskompetanse fra tidligere arbeidsgiver Komplett kombinert med kompetanse på merkevare og merkevarebygging fra Orkla. 

Vi jobber tett sammen for å videreutvikle løsningen og kundereisen. Det har kommet mange gode tilbakemeldinger fra kunder som har bestilt på Klardag.no, med mye delinger i sosiale medier av unboxing der selve utpakkingen blir en positiv del av kundereisen. Det å legge litt mer sjel i utformingen av esken, er en enkel måte å skille seg ut blant alle andre pakker som leveres ut, sier Knutsen. 

Etterhvert er tanken å skille på sortimentet i nettbutikken og hva kundene kan kjøpe i butikk. Blant annet skiller refill-baserte produkter seg ut som et godt alternativ til nettbutikkens sortiment. 

LES OGSÅ: Målet om milliarden er ikke utenfor rekkevidde for skjønnhetsgiganten

Vi la ut et lite testparti for en stund siden og ble sluttsolgt på litt over ti timer. Så i årene fremover vil nok nettbutikken ha langt mer refillfokus og med forpakninger som er mer tilpasset hjemlevering, sier Knutsen.

Siden lansering har nettbutikken solgt omtrent 15.000 produkter, dette da altså på litt under tre måneder. Målet for 2020 er å selge 80.000 produkter innen nyttår, samt lansering av flere nye produkter.

Del artikkel: