Den norske dagligvaren vokste 25 prosent i juni. Vekstvinneren for junimåned er Obs som kan vise til 35 prosent salgsvekst. Kjededirektør i Obs, Lars Tendal, er fornøyd med tallene.
Vi er naturligvis veldig glade for denne flotte veksten som startet før Covid-19 og som har forsterket seg de siste månedene. Ekstra moro er det at vi vokser mer enn samtlige konkurrenter. Gjennom en krevende tid har forbrukerne vært opptatt av å unngå unødvendig smitterisiko. De handler mindre frekvent, ønsker å finne alt på ett sted og gjerne uten at det blir trange forhold. Våre mange lojale kunder har lenge satt pris på disse fordelene, men det siste halvåret er det enda flere som har fått opp øynene for smart og effektiv handel på Obs, forteller Tendal i en pressemelding.
LES OGSÃ…: Slik blir sommerhandelen i Norge 2020: "Utvilsomt positive tall"
Mer tid hjemme har ført til nær en firedobling i salg av produkter til sommerlige sportsaktiviteter, og en tredobling av salget innen turutstyr og griller. At grensene til Sverige er stengt merkes godt, og Tendal forteller at de har sett en voldsom økning i salget av de typiske kategoriene assosiert med grensehandel, som for eksempel brus, øl, tobakk og godteri.
Obs skal gi kundene positiv inspirasjon i hverdagen og de gode kundeopplevelser har alltid vært en sentral del av vårt konsept. I våre varehus møtes kundene av utstillinger med oppslåtte telt, hengekøyer, hageredskaper, sykler, leker og bålpanner. Dermed er det veldig mange som kombinerer storhandel med å kjøpe aktivitetsprodukter som hele familien kan glede seg over. Dette er en viktig del av hvordan Obs skiller seg ut fra vanlig lavpris, og særlig har dette stor appell blant alle våre barnefamilier, sier Tendal.
Den totale omsetningen for Obs endte i juni på 925 millioner kroner. Dette til sammenligning mot fjorårets 686 millioner kroner, utgjør en vekst på 8 millioner kroner i snitt fordelt på kjedens 31 varehus. Tallene inkluderer Obs Netthandel hvor de har merket en tredobling i omsetningen innen faghandelen.