To av Norges fremste eksperter tror mange norske handelsbedrifter vil slite når Amazon kommer til Norden, men mener samtidig at det finnes håp. Konsernsjef i Pearl Group, Geir Thoresen er usikker på når Amazon kommer, men han er ikke i tvil om at når de først kommer vil mange norske bedrifter få det tøft.
Pearl Group, som leverer store og avanserte IT-løsninger for detaljister, har blant annet Komplett Group og ARK Bokhandel på kundelisten.
- Nå begynner det å haste
Nå oppfordrer Thoresen sine bransjekolleger til å bruke ventetiden godt og lære av hva Amazon og andre markedsledere har gjort i årevis - å bruke informasjonen de har om kundene sine for å personalisere tilbud, invitasjoner og informasjon de sender ut.
– Norske detaljister sitter praktisk talt på en gullgruve av informasjon om sine kunder, men de bruker ikke innsikten. Og nå begynner det å haste. I stedet for å sette i gang å bruke de dataene de har om kundene, og sørge for at tilbudene de sender ut er relevante, risikerer de å bli overkjørt når Amazon kommer, sier Thoresen i en pressemelding.
Som et eksempel trekker Thoresen frem at Amazon aldri sender ut spesialtilbud på sko til kunder som allerede har kjøpt sko fra nettbutikken til full pris.
– Majoriteten av Pearls kunder er innen handelsnæringen og de er, med rette, bekymret for Amazon, Alibaba, Zalando og de øvrige e-handelplattformenes inntreden i det norske markedet. E-handelplattformene er dyktig på personalisert handelsopplevelser og gir treffsikre anbefalinger om tilleggskjøp. De er ledende på datainnsamling – en markedsposisjon de bruker til å ekspandere til nye markeder og tjenester, sier Thoresen.
Innvesterer i markedsledende techselskap
Nå har det store IT-selskapet investert i det norske techselskapet Sannsyn som er markedsleder innen automatisert personalisering i handelsnæringen.
Sannsyn har også ARK Bokhandel på kundelisten, hvor de skal ha levert det som trolig er Norges mest avanserte personaliserings-implementasjon. Pearl har levert netthandelsløsningene med tilhørende logistikk.
Mens bokmarkedet i Norge står på stedet hvil, har omsetningen i landets største bokhandelkjede ARK vokst de siste årene. Selskapet var tidlig ute med å tilby kjøpsopplevelser tilpasset den enkelte kunde basert på maskinlæring.
Personaliseringen, som er drevet av maskinlæringsteknologi, gjør at nettbutikker kan drive én-til-én-kommunikasjon i sanntid med flere millioner kunder.
Norge er for treige
I følge CEO i Sannsyn, Morten Krogh-Moe er retailbransjen i Norge for treige. I likhet med Thoresen mener han også at norske retail bedrifter bruker altfor mye tid på tradisjonell markedsføring fremfor personalisering slik de internasjonale aktørene gjør.
Bransjen bør ha fokus på å balansere mellom sin tradisjonelle kampanje drevne og transaksjons-fokuserte kultur mer i retning av en datadrevet kultur, med fokus på relevante og gode kjøpsopplevenser. Som han uttalte til Kampanje.com i fjor går mange nordmenn fortsatt på treski, mens flere av de utenlandske konkurrentene har begynt å ta i bruk glassfiber.
- Det som er slående er at retail i Norge satser på segmentering og tradisjonell markedsføring, mens de internasjonale aktørene som Amazon gjennom personalisering har automatisert datadrevet verdiskapning helt sentralt i sitt DNA. Om du er ivrig kunde hos Amazon vil du få en relevant personalisert kjøpsopplevelse som er basert på dine tidligere kjøp, sier Krogh-Moe til eHandel.com, og fortsetter:
- E-handelplattformene bruker teknologi og all dataen de har om hver individuelle kunde til å skape relevans for hver enkelt av kundene i sanntid.
Det å endre kulturen sin i retning av å bli mer datadrevet innebærer også en læringskurve, og Krogh-Moe mener det kan bli kritisk dersom Norge ikke kommer i gang snart.
- Hva kan grunnen være til at Norge er så treige med dette?
- Jeg tror det er mye fordi retail i Norge har fokusert en del på hverandre og konkurrert nasjonalt, samtidig som det har litt med kompetanse å gjøre. Retail må begynne å jobbe aktivt med dette ellers vil det bli veldig tøft. Ta for eksempel klesbransjen i Norge. Det er jo et sammensatt bilde, men Zalando har her tatt en sterk datadrevet digital posisjon i det norske markedet og det er en stor utfordring for aktører som Varner.