Svenske BHG Group, som byttet navn fra Bygghemma Group tidligere i år, driver en rekke nettbutikker innen DIY og innredning. Selskapet har trosset coronapandemien og leverte en kraftig vekst under hele det første halvåret av 2020.
Allerede etter årets første kvartal kunne selskapet rapportere en økning på 33 prosent, som førte til en omsetning på 1,6 milliarder svenske kroner. Nå som tallene for årets andre kvartal er talt viser det seg at veksten bare har fortsatt.
Årets andre kvartal utviklet seg til å bli vårt sterkeste hittil, sier Adam Schatz, daglig leder og konsernsjef i BHG Group, i en kommentar.
BHG Group, som blant annet eies av norske FSN Capital, består av 85 nettsteder - inkludert nettbutikker som Bygghjemme.no, Trademax.no, Chilli.no og Furniturebox.no - samt 70 showrooms.
Sterk vekst inne DIY
De siste tre månedene, det vil si 1. april til 30. juni, har den totale omsetningen økt med nesten én milliard til 2,7 milliarder kroner. Driftsresultatet gikk samtidig fra 92 millioner til 222 millioner kroner.
Våre virksomheter, spesielt innen DIY-segmentet, har opplevd en eksepsjonell sterk etterspørsel, med vekst på godt over 100 prosent på flere av dem, forteller Schatz.
Det ser heller ikke ut som at veksten vil stoppe opp med det første.
Selv om vi forventer å gå tilbake til mer normale vekstnivåer kan vi konstatere at den eksepsjonelt høye etterspørselen har vært relativt konstant over kvartalets tre måneder og at begynnelsen på det tredje kvartalet også har vært sterk.