November er over, og det er ogsÃ¥ Singles Day, Black Friday og Cyber Monday. I følge tall fra Nets skal nordmenn ha utført 9 millioner kortkjøp, og handlet for en sum av 3,7 milliarder bare pÃ¥ den ene overnevnte dagen, Black Friday. Dette tilsvarer en økning pÃ¥ 3,6 prosent mot 2017.Â
I løpet av denne hektiske perioden har det blitt slått samtlige rekorder, samtidig som man stadig ser en voksende trend av Black Week, der flere aktører har begynt å kjøre på med tilbud hele uka. Noe som ikke har kommet like tydelig frem er hvorvidt salgsperioden har vært lønnsom.
Under perioden har vi vært i kontakt med flere aktører, nÃ¥ har vi ogsÃ¥ spurt hvordan de vil oppsummere det hele.Â
Har det vært lønnsomt?
Et spørsmÃ¥l som reiser seg i forbindelse med perioden er altsÃ¥ hvorvidt det er lønnsomt med tanke pÃ¥ de kraftig reduserte prisene. Flere av nettbutikkene gir uttrykk for at selve salgsdagene alene er lite lønnsomme, men at det bidrar til flere kunder. Baby- og barneutstyrsbutikken Mimmis.no er en av disse.Â
- Mange av kampanjene vi kjører rundt Black Friday har dÃ¥rlig lønnsomhet, og ser man isolert pÃ¥ bare helgen sÃ¥ vil jeg tro vi sitter igjen med røde tall. Men - vi har solgt ut mange hyllevarmere og utgÃ¥tte varer, i tillegg til at vi har fÃ¥tt mange nye kunder. Hvis alle som handlet i helgen ogsÃ¥ handler noen julegaver av oss nÃ¥ de neste ukene - eller kanskje en ny vogn til neste Ã¥r - sÃ¥ har vi oppnÃ¥dd det vi ønsker, sier daglig leder i Mimmis.no, Ole Johan W. Bredland.Â
Nettbutikken arrangerte i Ã¥r bÃ¥de Black Friday, Crazy Weekend og Cyber Monday, det vil si hele helgen. Nettbutikken forventet i utgangspunktet en nedgang i ordre, men skal faktisk ha endt opp med en dobling.Â
- Fordi mange konkurrenter, og alle vÃ¥re største konkurrenter hadde kjørt Black Week og dermed hatt gode salg en uke i forveien forventet vi oss ikke for mye - selv gjettet jeg pÃ¥ en liten nedgang, men antall ordre ble doblet i forhold til i fjor, og det var ekstra hyggelig Ã¥ se sÃ¥ mange nye kunder, sier W. Bredland.Â
OgsÃ¥ konkurrenten Jollyroom.no meddeler at deres bruttomarginal har blitt pÃ¥virket negativt. I følge netthandelen er dette fordi lønnsomhet i detaljhandelen i sin helhet, og i deres bransje er ekstremt presset, hvilket er en virkelighet de mÃ¥ forholde seg til Ã¥ret rundt.Â
- For vÃ¥r del innebærer denne perioden de beste prisene pÃ¥ Ã¥ret hvilket naturligvis pÃ¥virker vÃ¥r bruttomargin negativt. Den kritiske suksessfaktoren for Ã¥ kunne gÃ¥ igjennom perioden med lønnsomhet er en ekstremt detaljert planlegging i alle avdelinger for Ã¥ fÃ¥ maksimal effekt pÃ¥ det arbeidet vi utfører i alle ledd, sier PR- og kommunikasjonsrÃ¥dgiver i Jollyroom, Frida Ekholm.Â
Skjønnhetsgiganten Blivakker.no virker på sin side til å ha oppnådd god lønnsomhet, da de lave prisene medførte at flere varer ble lagt til i handlekurvene. Omsetningsveksten i deres Blivakker-butikk skal ha vært på 25 prosent, mens Cocopanda Tyskland skal ha økt med hele 284 prosent i omsetning.
- Lønnsomheten er veldig god. Med lavere priser sÃ¥ legger kundene betydelig flere varer i handlekurven og snittordren er pÃ¥ et rekordhøyt nivÃ¥, sier salg- og markedsdirektør Lene Johansen.Â
Kraftig vekst på Singles Day
Fisk- og jaktutstyrforhandleren Skittfiske.no nevner i likhet med overnevnte Mimmis og Jollyroom at lønnsomheten kan ha gått ned enkelte dager i løpet av perioden, men at denne kostnaden gjerne innhenter seg i form av de nye kundene.
Â
- Dette handler jo om netthandel og høy rotasjon pÃ¥ varelageret, men selvsagt gÃ¥r lønnsomheten ned noen dager. Den «kostnaden» hentes blant annet inn igjen pÃ¥ veksten i nye kunder som handler hos oss i fremtiden, sier websjef i Skitt fiske Lars-Øystein Iversen.Â
Â
Singles Day, som har hatt en kraftig vekst fra i fjor, er noe Skitt Fiske ogsÃ¥ har merket. I følge Klarna skal det ha blitt gjort hele 68 prosent flere transaksjoner i norske nettbutikker under Ã¥rets Singles day sammenlignet med 2017. Dette skal dog ikke ha svekket salget under Ã¥rets Black Week for Skitt Fiske.Â
Â
- Singles Day hadde en enormt god vekst fra i fjor til i Ã¥r, men la pÃ¥ ingen mÃ¥te en demper pÃ¥ gjennomføringen av Black Weekend på Skitt Fiske og Skitt Jakt.Â
Â
Markedssjef i Netthandelsgruppen Frederik Aune Guttormsen ble overrasket av den sterke salgsveksten under årets Singles day. Foto: Pressebilde: Netthandelsgruppen
Et annet selskap, Netthandelsgruppen, meddelte på Black Friday at de hadde slått så og si alle rekorder, og at Comfyballs.no ble den store vinneren blant deres nettbutikker. Samtidig var det Singles Day som overrasket dem mest under årets salgsperiode.
- Det overrasket oss hvor sterkt Singles Day-salget var og hvor ekstremt mange aktører som har hengt seg pÃ¥ Black Friday-salget, til og med aktører som ikke driver med varehandel i det hele tatt, sier Aune Guttormsen.Â
Â
Droppet Cyber Monday
Klesbutikken Miinto.no, som skal ha løftet salget til lokale butikker med 70 millioner under Black Friday, valgte Ã¥ droppe Cyber Monday, da de ønsket Ã¥ gi butikkene litt pusterom etter den hektiske uken.Â
Netthandelen skal ikke ha tjent sÃ¥ mye pÃ¥ salgsperioden selv, men mener sine samarbeidspartneres omsetning er sÃ¥pass viktig at de selv kan tjene penger ellers i Ã¥ret.Â
- Butikkenes omsetning er ogsÃ¥ viktig og vi gjør derfor dager som Black Friday tilnærmet kostnadsfritt for butikkene Ã¥ være med. PÃ¥ den mÃ¥ten skaper vi en vinn/vinn situasjon for bÃ¥de kunder og butikker, sÃ¥ fÃ¥r Miinto heller tjene penger pÃ¥ normale dager, sier markedssjef i Miinto Jan Hagen.Â
I likhet med Miinto valgte ogsÃ¥ Komplett.no Ã¥ skippe Cyber Monday, men deltok bÃ¥de pÃ¥ Singles day og Black Week.Â
- Vi la hovedfokus på Black Week, og er særdeles fornøyd med gjennomføring og resultat. Black Friday ble selvfølgelig den store dagen. Vi skulle ønske oss mer tid mellom disse store kampanjedagene, sier kommunikasjonsdirektør i Komplett Ingebjørg Tollnes.
Senker elektronikk til det laveste på Black Friday
Elkjøp som omsatte for intet mindre enn 1 million i minuttet under Black Friday oppsummerer kampanjene naturlig nok med at de er svært fornøyde, bÃ¥de med gjennomføring og resultat.Â
Â
- Vi er godt fornøyde med bÃ¥de gjennomføring og resultatene etter Singles Day, Black Friday og Cyber Monday. Dette er dager som vi har forberedt oss godt til og planlagt i lang tid. VÃ¥rt høyeste fokus har vært Ã¥ sørge for lave priser, god tilgjengelighet pÃ¥ varer, riktig bemanning i butikk og høy IT-beredskap for elkjop.no. Da er det ekstra gøy Ã¥ stÃ¥ i det løpet vi har satt nÃ¥r vi samtidig ser sÃ¥ gode resultater, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp Madeleine Schøyen Bergly.Â
Selskapet ser pÃ¥ det som svært viktig Ã¥ delta pÃ¥ slike salgsdager for Ã¥ sikre seg kunder og fremtidig vekst. Dette innebærer at de senker prisene pÃ¥ elektronikk til det laveste i Ã¥ret under Black Friday, noe som skal kunne lønne seg i det lange løp.Â
- Ser vi på kampanjeløpene vi har gjennom hele året, er prisene på elektronikk på sitt aller laveste under Black Friday. Dette tilgjengeliggjør teknologi for alle, og gir de som kanskje ikke har mulighet resten av året til å handle elektronikk til ekstra gode priser. Samtidig er det ingen hemmelighet at vi er i en tøff bransje, og er avhengige av kontinuerlig vekst både på nett og i butikk, for å sikre at vi står støtt for kundene våre i mange år fremover. Derfor er det viktig for oss å satse på salgsdager som Singles Day, Black Friday og Cyber Monday.
Nye kunder, sterk vekst, mange aktører
Det ser ut som det er en viss enighet om at salgsdagene isolert sett ikke tilfører den største lønnsomheten for nettbutikkene, men at det tas igjen i form av nye kunder. En av novemberkampanjenes største overraskelser skal tydeligvis ha vært Singles day, med sin kraftige økning fra i fjor, samtidig som utrolig mange har deltatt på salgsdagene i år. På Black Friday var det speiselt flere utenfor varehandelen som også deltok.
NÃ¥ gjenstÃ¥r det Ã¥ forberede seg til neste høst - for de som ikke allerede har begynt!Â