Treningskjeden EVO ble startet i januar 2010. De ønsket å tilby det skandinaviske treningsmarkedet noe nytt og innovativt, nemlig mindre senter av høyere kvalitet. De var i tillegg tidlig ute med friere medlemskapsmodeller uten bindingstid.
Gjenbruksappen Tise har mer enn 1 million registrerte brukere som kjøper og selger brukte klær. Appen ble lansert i februar 2016, og siden høsten samme år har Jenny Skavlan vært Creative Director og frontfigur for appen som siden har ekspandert til flere nordiske marked.
EVO startet opp annonsørprogrammet sitt hos Adtraction med ønske om å øke medlemsbasen, mens Tise registrerte seg som publisist med formål om å oppskalere partnersamarbeidene i appen. Affiliatemarkedsføring var relativt nytt både for Tise som publisist og for EVO som annonsør da samarbeidet ble inngått.
Med ønske om nye medlemmer og samarbeidspartnere
EVO var på jakt etter en langsiktig samarbeidspartner som kunne bidra med en jevn strøm av nye medlemmer måned for måned. EVO stiller høye krav til verdiene hos sine samarbeidspartnere – det å være autentisk og ærlig står høyt. Tise på sin side ønsker å gi merverdi til brukerne av appen ved å gi de gode tilbud med relevans for målgruppen. De samarbeider både med ideelle organisasjoner og kommersielle aktører. Fellesnevneren for samarbeidspartnerne er at de er bærekraftige eller ønsker å bevege seg mot en mer bærekraftig fremtid. Med utgangspunkt i den gode matchen, hadde Adtraction tro på at Tise kunne bidra med en jevn månedlig strøm av nye medlemmer til EVO.
I affiliate setter man sjelden konkrete mål for antall konverteringer for en gitt periode, men jobber heller for å optimalisere annonsene slik at man oppnår best mulig resultater over tid.
Jakten på den ideelle målgruppe
Gjennom kundeforholdet hos Adtraction har EVO en egen account manager som til enhver tid jobber med å optimalisere affiliateprogrammet. Dette innebærer blant annet rekruttering av nye partnere, og siden EVO sitt affiliateprogram enda ikke hadde skutt fart, jobbet Adtraction aktivt med å finne nye passende kanaler.
EVO satte derfor opp en egen landingsside med et eksklusivt tilbud som Tise kunne promotere i Cash Store. Tilbudet gav brukerne av appen inntil en og en halv måned gratis trening mot «Tise Cash» - en fiktiv valuta som brukerne opptjener ved å være aktive. For hvert nye medlem Tise bidro med tjente de en fast, forhåndsdefinert sum. Adtraction bidro med sporing av trafikk og konvertering, samt kvalitetssikring av promoteringene og administrasjon av utbetaling.
«Det var jubel i administrasjonen da vi skjønte at Tise var i ferd med å ta en topp-plassering som salgskanal.»
– Kjersti Berg, EVO
Et vellykket samarbeid med høy konvertering
Samarbeidet mellom partene ble initiert av Adtraction i 2018 og har gått over flere år.
Med den prestasjonsbaserte betalingsmodellen som benyttes i affiliate marketing, er det i alle parters interesse at det skapes så gode resultater som mulig. EVO får flere medlemmer og Tise gir brukerne av appen et godt tilbud på trening samtidig som de får betalt for aktivitetene de setter i gang i sine kanaler. Adtraction tar ingen faste kostnader, og er derfor på lik linje som publisisten avhengig av at promoteringene som settes i gang konverterer.
Typiske medlemmer som melder seg inn hos EVO via Tise er gjerne yngre kvinner i starten av 20-årene. De er prisbevisste, og ønsker fleksibilitet uten lang bindingstid. I 2018 og 2019 bidro Tise med inntil 130 nye medlemmer per måned til EVO. Med disse resultatene har gjenbruksappen vært EVO sin beste eksterne salgskanal, og totalt sett den sjette beste salgskanalen gjennom det to år lange samarbeidet. Totalt bidro affiliatekanalen med over 5% av den totale medlemsveksten til EVO i 2019. I tillegg til å bidra med konverteringer, har Tise gitt EVO verdifull merkevarekjennskap.
«Adtraction er en verdifull samarbeidspartner som tilrettelegger både for konverteringer og økt merkevarekjennskap. EVO er en liten bedrift, og den effektive utføringen og den prestasjonsbaserte betalingsmodellen er derfor til stor nytte for oss.»
– Kjersti Berg, EVO
Tise på sin side fikk betalt per nye medlem de bidro med, og satt igjen med en inntekt på flere hundre tusen per år i perioden samarbeidet pågikk. Sammenlignet med andre former for markedsføring, er ikke affiliate marketing tidkrevende for publisheren sin del og Tise har vært fornøyde med avkastningen på samarbeidet.
«Adtraction har bidratt med flere gode partnersamarbeid i Cash Store, hovedplattformen vår for kampanjer, engasjement og konverteringer. Noen av fordelene med å jobbe med Adtraction er at hele prosessen forenkles, i tillegg til at vi enkelt kan holde oversikt over resultatene på nettsidene deres.»
– Karoline Linnea Svenungsson, Tise
Tise stod for mer enn en tredjedel av konverteringene EVOs affiliateprogram, og det er ingen tvil om at Tise har vært en viktig bidragsyter for EVO sitt affiliateprogram hos Adtraction.
EVO hadde ikke sett for seg at verken Tise eller affiiliatekanalen som helhet skulle vise seg å bli en betydelig del av markedsmiksen. Både Tise, EVO og Adtraction er fornøyde med resultatene vi sammen har skapt.
Ønsker du å vite mer om hvordan et affiliatenettverk kan hjelpe nettbutikken din å øke salget? Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat med Adtraction.