I fjor kunne den norske Netthandelsgruppen flagge med en omsetning på over 150 millioner kroner - en solid vekst fra 112 millioner kroner året før. Dette året har veksten eksplodert og selskapet kunne allerede i juli melde om en doblet omsetning fra fjoråret.
For mange nettbutikker er det coronaviruset som har fått salget til å skyte i været, men for Netthandelsgruppen begynte den dramatiske oppgangen lenge før det. Det mener daglig leder Per William Frøisland kommer av iherdig innsats fra teamet.
LES OGSÅ: Netthandelsgruppen økte salget med 44 prosent - sikter mot 150 millioner i år
Det er et enormt trykk! Vi jobbet jevnt i hele 2019, og begynte virkelig å nå skala av innsatsen til alle sammen på høsten. I januar da salget satte fart igjen ville det ikke gi seg, og vi måtte ta pauser for å få unna backloggen, sier Frøisland til Ehandel.
Netthandelsgruppen, som startet med 500 000 i egenkapital for seks år siden, driver nettbutikker som Tights.no, Comfyballs og Weightless. De siste årene har de også kjøpt opp helsekostbutikken Soma.no og ferdigrettkonseptet Makroboks.no.
Det er imidlertid Tights.no og Comfyballs som leverer sterkest vekst, med sitt utvalg av treningstøy, kosttilskudd og undertøy. Dette har dermed blitt største prioritering for selskapet i den hektiske tiden.
Tights har virkelig skutt fart nå, og Comfyballs vokser også godt, men når alt skjer samtidig har vi måtte prioritere tiden vår på det som gir mest.
LES OGSÅ: Netthandelsgruppen kjøper ferdigmatkonsept
Løpebølge og hjemmetrening
Da corona brøt ut i Norge falt etterspørselen i flere bransjer og Netthandelsgruppen forteller at undertøy og mote var kategoriene som fikk en bråstopp hos dem. Kort tid etter lockdown startet hjemmetreningen for mange.
Det første som skjedde var full stopp for Comfyballs, og alt som gikk på fashion. Så kom løpebølgen og hjemmetrening, hvor vi har et meget godt utvalg å by på. Det var veldig gøy å se mange nye kunder, men også veldig mange returnerende kunder som kom tilbake for å handle mer.
Netthandelsgruppen, som har sitt 2500 kvadratmeter store lager og hovedkontor på Ryen i Oslo, kan meddele at den største utfordringen har vært kapasiteten. Selskapet har derfor leid seg inn på et eksternt lager som en midlertidig løsning.
Vi hadde rett og slett ikke nok fysisk plass for å ta unna de enorme volumene vi har hatt den siste tiden. Det var også utfordrende å skru om alle i administrasjonen til å jobbe remote via zoom, men det tilpasset vi oss veldig fort. Lager og kundeservice skal ha stor takk for jobben som har blitt lagt ned hittil i år med alle de utfordringer corona tok med seg.
LES OGSÅ: Nok et rekordår for Get Inspired - nærmer seg 300 millioner
Ligger an til 300 millioner
Nå som samfunnet har åpnet gradvis opp igjen er det hovedsakelig sko og tights som selger mest forteller Frøisland.
Akkurat nå selger vi enormt godt med hvite sko, og tights. Det er også økende etterspørsel etter alternative matprodukter som vi selger mye av.
Hva forventer dere å omsette for i 2020?
2020 er et år det ikke er lett å spå så mye om, men vi takter +300mnok og hadde budsjettert med 217mnok så nå handler det mest om å sikre oss nok varer. Nå jobber vi med å gjøre oss klare for videre vekst, og den store høsten. Black Friday kommer til å bli ekstremt spennende i år!