En serie artikler i E24 med tidligere XXL-ansatte hevdet i fjor at sportskjeden hadde manipulert førpriser for å slippe unna med villedende markedsføring. Oppslagene førte til at både XXL og Forbrukertilsynet gransket saken, hvor funnene i undersøkelsene ga Forbrukertilsynet grunnlag til å anmelde saken for mulig brudd på straffeloven.
Politianmeldelsen skjedde i januar i år, men er nå blitt henlagt av politiet av kapasitetshensyn.
LES OGSÅ: XXL innrømmer prisjuks
Det er synd at politiet har henlagt saken, men vi tar det til etterretning, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet sitt syn på saken er at formålet med XXLs praksis har vært og bevisst føre forbrukerne og dem selv bak lyset.
Det fremstår ganske klart at meningen med de fiktive transaksjonene må ha vært å skjule mulige brudd på markedsføringsloven, sa direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth da politianmeldelsen ble sendt i januar.
LES OGSÃ…: Sterk vekst for XXL - nettbutikken stod for 560 millioner kroner