ANNONSE

Bergans gir Facebook en ny sjanse

therese.karlsrud.haugen

Avslutter boikott etter seks uker.

ANNONSE

I forbindelse med den internasjonale kampanjen Stop Hate for Profit har en rekke store merkevarer stoppet å annonsere på Facebook. Flere norske selskaper har støttet oppropet og Bergans er en av de som har deltatt i boikotten. Nå tar den norske turtøysprodusenten opp annonseringen igjen etter seks uker.

Det ligger i vår natur å gi folk en ny sjanse når de viser at de vil forbedre seg. Vi mener nå at Facebook er i ferd med å gjøre en kursendring og er derfor villig til å gjenoppta annonsering i deres kanaler, sier CEO i Bergans, Jan Tore Jensen, i en pressemelding.

Stop Hate for Profit-kampanjen er ment for å sende et tydelig signal til Facebook om at de må ta grep for å hindre spredning av hatefulle ytringer, desinformasjon og annet skadelig innhold.

LES OGSÅ: Trosser boikott - Facebook slår ny rekord

Bergans har sett Facebooks forbedringsplaner og mener det er summen av tiltak som gjør at de nå velger å gjenoppta annonseringen.

Facebook står overfor en kompleks utfordring som ikke kan løses med ett enkelt grep. De skal gjøre flere endringer samtidig og jobbe for å skape en kulturendring internt. De vil for eksempel hente kompetanse fra borgerrettsbevegelsen inn på toppledernivå. De løfter arbeidet med sin Civil Rights Audit plan og forplikter seg gjennom samarbeid på tvers av sin bransje. De vil også jobbe mer transparent og rapportere grundigere og mer hyppig enn før, forteller Jensen.

Del artikkel: