Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

- Vi har hele tiden hatt full fart fremover

- Vi har hele tiden hatt full fart fremover
Kristoffer Valiharju tiltrådte som daglig leder i CDON ved slutten av sommeren.
Johanna Allhorn

Kristoffer Valiharju om Black Friday, konkurransen og CDONs fremtid.

ANNONSE

Singles Day har nettopp blitt fullført, og er CDON:s bredeste kampanje noensinne. Selskapet valgte i år å tilby reduserte priser på flere millioner produkter, hvilket skal ha gått hjem hos både forbrukerne og markedsplassens selgere. 

Q4 - det viktigste kvartalet

Men tross kampanjens omfang utgjorde Singles Day bare en myk start utover hva som skal komme. Nå venter Black Friday og julehandelen, og hos CDON.COM pågår forberedelsene for fullt. Det finnes en mengde saker som må sørges for: At det finnes tilstrekkelig med varer i lageret, at kampanjene holder høyt nivå, og at kundeservicen er på plass også videre. 

- Det her er vårt største kvartal salgsmessig og det handler om å forsikre seg om at vi lever opp til kundenes og våre selgeres høye forventinger, sier selskapets daglige leder Kristoffer Valiharju til vår søsternettside Ehandel.se.

- Hvor mye viktigere er Black Friday enn Singles day for dere?

- Ekstremt mye viktigere, det kan jeg si. CDON.COM var med og introdusere Black Friday i Sverige, og siden da har den vokst og blitt den viktigste handelsdagen også utenfor netthandelen i Norden. Selv om Singles Day er størst internasjonalt sett er Black Friday størst i Norden, og for oss føles den ekstra spesiell ettersom vi tok den med hit. 

Samtidig som Black Friday øker for hvert år, finnes det også en voksende skare som synes kampanjene har blitt for mange. Kritikerne synes blant annet begivenhetene som Black Friday og Sinlges Day, ødelegger for den viktig julehandelen, og at det er uholdbart i lengden med alt forbruket. 

#CDON Live kommer tilbake

For CDONs del er det dog en selvfølge å gi forbrukerne det de - av den økende Black Friday-handelen å bedømme - fortsatt setter pris på.

- Hvordan skal CDON legge opp Black Friday i år?

- Jeg kan ikke avsløre i detalj, men vi kommer i hvertfall ikke til å bare kjøre fredagen. Vi har jobbet mye med å se at kampanjene er tilstrekkelig mange og tilstrekkelig bra for at kundene skal bli fornøyde. 

Kristoffer Valiharju avslører at forrige årets kampanje CDON Live, med direktesending fra selskapets lokaler i Malmö i Sverige kommer tilbake, også i år. 

- Vi likte konseptet og det ble også satt pris på blant kundene. Netthandel kan bli litt upersonlig ellers, men på denne måten får kunden mulighet til å se inn hos en netthandel og forstå hvor mye arbeid som faktisk blir lagt ned. 

Skal løfte CDONs driftsmargin

Det har gått et par måneder siden Kristoffer Valiharju tok over som daglig leder for CDON.COM. Før dette jobbet han med en annen operativ rolle i selskapet, der han totalt sett har vært ansatt i halvannet år. Noe som viste seg å være en fordel når han tok over daglig leder-rollen etter Magnus Fredin. 

- Det ble ganske udramatisk, og det var fint å se at ingen ble noe særlig påvirket. Det kan lett oppstå uro i organisasjonen ved slike skift, men jeg opplever at vi alltid har hatt full fart fremover. 

Qliro Group har kommunisert ut at gruppens selskap kommer til å stå på egne ben i større grad enn tidligere fremover, og for CDONs del finnes det to langsiktige strategiske mål å fokusere på. Det ene går ut på at markedsplassens eksterne forhandlere skal ha en årlig vekst på 20 prosent, og det andre er at selskapets driftsmargin på sikt skal ligge på 3 prosent. 

"Har tatt en bra beslutning"

Lønnsom vekst, med andre ord. Og det er nettopp hva Kristoffer Valiharju sies å brenne for. CDONs nye daglige leder er optimistisk. I følge han står markedsplassene idag for rundt 40 prosent av all netthandel i verden, hvilket han mener innebærer store muligheter for for eksempel CDON.COM.

- Vi ser at hele netthandelen beveger seg mer mot markedsplasser fordi det helt enkelt er for vanskelig for individuelle selgere å nå gjennom støyet. Akkurat som småbutikker flyttet inn i kjøpesenter for å dra fordeler av kundebasen, ser vi at våre selgere kan fokusere på sine produkter og la oss se til at de kommer ut til kundene på billigst mulig måte. 

Vi muliggjør også for selgere å ta steget inn på nye markeder uten å behøve å investere i egen utvikling av teknikk og markedsføring. 

- Er du fornøyd med hvor langt dere har kommet hittil når det kommer til å nå de langsiktige målene?

- Ja det er jeg. Jeg vil rette en stor takk til Magnus Fredin, som gjennomførte arbeidet med å ta frem en strategisk plan for denne utviklingen. Det er den vi nå høster frukt av og vi fortsetter på samme linje som han satset. Man kan si at vi har tatt bra beslutninger og fortsetter å gjøre det.

Internasjonale giganter

Men selv om Kristoffer Valiharju er overbevist om markedsplassens fordeler, er han også klar over at det mangler konkurrenter som vil selge et bredt sortiment til en bred målgruppe. Som norsk selskap kan det være vanskelig å konkurrere med utenlandske konkurrenter når det kommer til pris, men Kristoffer Valiharju mener at CDON.COM har andre fordeler å løfte frem. 

Det kan for eksempel dreie seg om raskere leveranser, smidigere kontakt med kundeservice eller mer holdbare produkter. 

- Der er det vanskeligere for de internasjonale gigantene å konkurrere. Vi samarbeider for eksempel fortrinnsvis med nordiske og europeiske selgere og har et løpende samarbeid med våre kjøpmenn for å sikre at varer og tjenester lever opp til den kvaliteten og sikkerheten som kunden forventer seg. Vi gir kundene et lokalt alternativ og på lik linje med de fleste av våre kjøpmenn, kan vi møte kunden på samtlige nordiske språk. 

Del artikkel: