Singles Day har nettopp blitt fullført, og er CDON:s bredeste kampanje noensinne. Selskapet valgte i Ã¥r Ã¥ tilby reduserte priser pÃ¥ flere millioner produkter, hvilket skal ha gÃ¥tt hjem hos bÃ¥de forbrukerne og markedsplassens selgere.Â
Q4 - det viktigste kvartalet
Men tross kampanjens omfang utgjorde Singles Day bare en myk start utover hva som skal komme. NÃ¥ venter Black Friday og julehandelen, og hos CDON.COM pÃ¥gÃ¥r forberedelsene for fullt. Det finnes en mengde saker som mÃ¥ sørges for: At det finnes tilstrekkelig med varer i lageret, at kampanjene holder høyt nivÃ¥, og at kundeservicen er pÃ¥ plass ogsÃ¥ videre.Â
- Det her er vårt største kvartal salgsmessig og det handler om å forsikre seg om at vi lever opp til kundenes og våre selgeres høye forventinger, sier selskapets daglige leder Kristoffer Valiharju til vår søsternettside Ehandel.se.
- Hvor mye viktigere er Black Friday enn Singles day for dere?
- Ekstremt mye viktigere, det kan jeg si. CDON.COM var med og introdusere Black Friday i Sverige, og siden da har den vokst og blitt den viktigste handelsdagen ogsÃ¥ utenfor netthandelen i Norden. Selv om Singles Day er størst internasjonalt sett er Black Friday størst i Norden, og for oss føles den ekstra spesiell ettersom vi tok den med hit.Â
Samtidig som Black Friday øker for hvert Ã¥r, finnes det ogsÃ¥ en voksende skare som synes kampanjene har blitt for mange. Kritikerne synes blant annet begivenhetene som Black Friday og Sinlges Day, ødelegger for den viktig julehandelen, og at det er uholdbart i lengden med alt forbruket.Â
#CDON Live kommer tilbake
For CDONs del er det dog en selvfølge å gi forbrukerne det de - av den økende Black Friday-handelen å bedømme - fortsatt setter pris på.
- Hvordan skal CDON legge opp Black Friday i år?
- Jeg kan ikke avsløre i detalj, men vi kommer i hvertfall ikke til Ã¥ bare kjøre fredagen. Vi har jobbet mye med Ã¥ se at kampanjene er tilstrekkelig mange og tilstrekkelig bra for at kundene skal bli fornøyde.Â
Kristoffer Valiharju avslører at forrige Ã¥rets kampanje CDON Live, med direktesending fra selskapets lokaler i Malmö i Sverige kommer tilbake, ogsÃ¥ i Ã¥r.Â
- Vi likte konseptet og det ble ogsÃ¥ satt pris pÃ¥ blant kundene. Netthandel kan bli litt upersonlig ellers, men pÃ¥ denne mÃ¥ten fÃ¥r kunden mulighet til Ã¥ se inn hos en netthandel og forstÃ¥ hvor mye arbeid som faktisk blir lagt ned.Â
Skal løfte CDONs driftsmargin
Det har gÃ¥tt et par mÃ¥neder siden Kristoffer Valiharju tok over som daglig leder for CDON.COM. Før dette jobbet han med en annen operativ rolle i selskapet, der han totalt sett har vært ansatt i halvannet Ã¥r. Noe som viste seg Ã¥ være en fordel nÃ¥r han tok over daglig leder-rollen etter Magnus Fredin.Â
- Det ble ganske udramatisk, og det var fint Ã¥ se at ingen ble noe særlig pÃ¥virket. Det kan lett oppstÃ¥ uro i organisasjonen ved slike skift, men jeg opplever at vi alltid har hatt full fart fremover.Â
Qliro Group har kommunisert ut at gruppens selskap kommer til Ã¥ stÃ¥ pÃ¥ egne ben i større grad enn tidligere fremover, og for CDONs del finnes det to langsiktige strategiske mÃ¥l Ã¥ fokusere pÃ¥. Det ene gÃ¥r ut pÃ¥ at markedsplassens eksterne forhandlere skal ha en Ã¥rlig vekst pÃ¥ 20 prosent, og det andre er at selskapets driftsmargin pÃ¥ sikt skal ligge pÃ¥ 3 prosent.Â
"Har tatt en bra beslutning"
Lønnsom vekst, med andre ord. Og det er nettopp hva Kristoffer Valiharju sies å brenne for. CDONs nye daglige leder er optimistisk. I følge han står markedsplassene idag for rundt 40 prosent av all netthandel i verden, hvilket han mener innebærer store muligheter for for eksempel CDON.COM.
- Vi ser at hele netthandelen beveger seg mer mot markedsplasser fordi det helt enkelt er for vanskelig for individuelle selgere Ã¥ nÃ¥ gjennom støyet. Akkurat som smÃ¥butikker flyttet inn i kjøpesenter for Ã¥ dra fordeler av kundebasen, ser vi at vÃ¥re selgere kan fokusere pÃ¥ sine produkter og la oss se til at de kommer ut til kundene pÃ¥ billigst mulig mÃ¥te.Â
Vi muliggjør ogsÃ¥ for selgere Ã¥ ta steget inn pÃ¥ nye markeder uten Ã¥ behøve Ã¥ investere i egen utvikling av teknikk og markedsføring.Â
- Er du fornøyd med hvor langt dere har kommet hittil når det kommer til å nå de langsiktige målene?
- Ja det er jeg. Jeg vil rette en stor takk til Magnus Fredin, som gjennomførte arbeidet med å ta frem en strategisk plan for denne utviklingen. Det er den vi nå høster frukt av og vi fortsetter på samme linje som han satset. Man kan si at vi har tatt bra beslutninger og fortsetter å gjøre det.
Internasjonale giganter
Men selv om Kristoffer Valiharju er overbevist om markedsplassens fordeler, er han ogsÃ¥ klar over at det mangler konkurrenter som vil selge et bredt sortiment til en bred mÃ¥lgruppe. Som norsk selskap kan det være vanskelig Ã¥ konkurrere med utenlandske konkurrenter nÃ¥r det kommer til pris, men Kristoffer Valiharju mener at CDON.COM har andre fordeler Ã¥ løfte frem.Â
Det kan for eksempel dreie seg om raskere leveranser, smidigere kontakt med kundeservice eller mer holdbare produkter.Â
- Der er det vanskeligere for de internasjonale gigantene Ã¥ konkurrere. Vi samarbeider for eksempel fortrinnsvis med nordiske og europeiske selgere og har et løpende samarbeid med vÃ¥re kjøpmenn for Ã¥ sikre at varer og tjenester lever opp til den kvaliteten og sikkerheten som kunden forventer seg. Vi gir kundene et lokalt alternativ og pÃ¥ lik linje med de fleste av vÃ¥re kjøpmenn, kan vi møte kunden pÃ¥ samtlige nordiske sprÃ¥k.Â