De siste årene har Black Friday mildt sagt tatt litt av, og møbelgiganten IKEA har tidligere uttalt at de synes det hele har "gått litt av hengslene".
I en reaksjon til det såkalte kjøpshysteriet, som den amerikanske salgsdagen fremmer, har selskapet derfor valgt å ikke kjøre på med kommersielle tilbud den 23.november, men heller innført det de kaller "Den store strammedagen".
Vil bli 100 % sirkulære
Strammedagen dreier seg om at IKEA promoterer hvordan man kan etterstramme møblene man allerede har. Dette fordi de ønsker å rette fokus på at man ikke trenger å kjøpe nytt hele tiden. De er for øvrig også i gang med å starte gjenbruksbutikk, der kundene kan selge sine eldre IKEA-møbler tilbake til selskapet, som igjen vil prøve å selge møblene videre.
- Markeringen vi gjør på Black Friday er kun et av flere tiltak på reisen mot å bli 100% sirkulære. Det vil si å gå bort fra denne måten å produsere, konsumere og kaste. I stedet vil vi legge til rette for lengre levetid for produktene gjennom for eksempel gjenbruk, reparasjon og resirkulering, sier Anders Lennartsson, bærekraftssjef i IKEA til eHandel.com, og fortsetter:
- Vi vil også bruke det som vi i samfunnet i dag kaller søppel som råvarer til nye produkter. På denne måten minsker vi avhengigheten av klodens begrensede ressurser.
Aldri fått så mange "likes"
I følge Lennartsson fikk de en fantastisk respons fra forbrukerne i fjor. De har aldri fått så mye "likes" i sosiale medier som da tiltaket ble lansert.
- Vi fortsetter å kjøre Strammedagen i 2018, og fortsetter å oppfordre folk til å ikke kjøpe nytt. På våre nettsider gir vi derfor tips om hvordan forbrukerne kan "stramme" sine IKEA-møbler.
Møbelgiganten jobber strategisk for å være en bærekraftig bedrift, og mener det er en del av et større bilde at de velger å erstatte Black Friday med Den store strammedagen. Aktiviteten skal ikke være et stunt, men en del av et skifte, som de nå håper flere virksomheter vil henge seg med på.
- Vi håper at flere butikker vil komme med på toget, slik at vi kan skape en bevegelse. Det handler jo litt om å få oppmerksomhet til spørsmål som handler om gjenbruk. Det er i utgangspunktet ikke et politisk utspill, men det finnes koblinger til det med tanke på at det i dag er veldig dyrt å reparere, men ofte billigere å kjøpe nytt. En del av løsningen i Norge er å gjøre derfor å gjøre reparasjoner billigere.
- Hvis vi ikke omstiller oss nå vil vi ikke overleve
IKEA lanserte nylig bærekraftsstrategien, People & Planet Positive, der deres mål er å bli 100% resirkulerbare innen 2030. Møbelgiganten innrømmer at de muligens taper noe på å boikotte den store handelsdagen nå, men de tror det vil være lønnsomt på sikt.
- Det er ikke slik at vi aldri skal kjøre tilbud. Vi er jo en kommersiell bedrift, men vi har som mål å bli 100% sirkulære innen 2030, og vi må stille om bedriften på en måte som møter kundenes forventinger. Samtidig er også tilgangen til råmaterialer en faktor, da vi vet at det finnes materialer jordkloden kommer til å gå tom for. Da vil det bli dyrere å produsere. Vi selger også varer til de med tynnere lommebøker, og da er jo ikke dette et alternativ. Hvis vi ikke omstiller oss nå vil vi ikke overleve.
- Enkelte vil si at det er umulig å ikke delta på slike dager. Taper dere mye på å ikke være med?
- Det er ikke til å legge skjul på at salget på Black Friday ikke er som tidligere fordi vi tidligere har hatt kampanjer og tilbud, men vi har jo også erfart at når det begynner å nærme seg så venter kundene med å handle til Black Friday, slik at salget gjerne går litt ned før og etter. Denne utviklingen merker vi jo ikke så mye nå når vi tydelig har gått ut med at vi ikke kjører Black Friday, for da kan jo kundene like gjerne kjøpe det de skal ha i dag.