Not-for-profit organisasjonen GS1 Norway lanserer nå en åpen tilgjengelig standard som skal øke synligheten til produkter på nett. GS1 SmartSearch er en web-standard som bidrar til mer detaljert, nøyaktig og ryddig informasjon rundt et produkt, noe som i sin tur gjør produktet mer relevant i et Google-søk eller i andre eksterne søkemotorer.
GS1 er en organisasjonen som hjelper bedrifter med å implementere GS1-system, og har lang erfaring innen utvikling av guider, dokumentasjon og retningslinjer for hvordan globale standarder skal brukes innen varehandelsverdikjeden.
Søker produktinformasjon først
Standarden GS1 SmartSearch er i dag anerkjent som den første eksterne utvidelsen til Schema.org, som blant annet Google, Microsoft og Yahoo står bak. Den benyttes i flere land og bransjer, alt fra dagligvarer til fashion og introduseres nå bredt i Norge.
GS1 SmartSearch gir merkevareeiere og nettbutikker muligheten til å legge inn strukturert informasjon om produktene, som for eksempel tekstilbruk, størrelser og produksjonsland.
I følge organisasjonen gjøres 70 prosent av salg i varehandelen etter at forbrukeren har søkt opp produktinformasjonen på nettet, og det er dermed viktig å være godt synlig i søkemotorene.
Vellykket pilotprosjekt
Et pilotprosjekt i Norge ble innledet for ett år siden, der moteselskapet Voice implementerte GS1 SmartSearch i nettbutikken til merkevaren Jean Paul. E-commerce manager i Voice, Atle Egenes, er fornøyd med resultatene så langt.
– Produktsidene, der vi har implementert GS1 SmartSearch, har en prosentmessig større fremgang enn andre sider uten GS1 SmartSearch. Gode resultater i pilotprosjektet har gjort at vi nylig innførte GS1 SmartSearch også i vår nettbutikk Matchfashion.no, forteller Egenes.
Voice driver 240 butikker fordelt på Match, Vic, Boys of Europe og Jean Paul, og eies av selskapet O.N Sunde AS.
– Kravene til resultater blir stadig hardere, noe som også gjelder resultater i søkemotorer og søkeoptimalisering. Dette fokuset vil nok bare øke fremover, sier Atle Egenes i Voice.