Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ny digital standard skal gi produkter bedre søkeresultater på nett

Ny digital standard skal gi produkter bedre søkeresultater på nett
GS1 SmartSearch lanseres i Norge.
Foto: shapecharge
therese.karlsrud.haugen

GS1 SmartSearch skal hjelpe merkevareeiere og nettbutikker å synliggjøre sine produkter i Google-søk og andre søkemotorer.

ANNONSE

Not-for-profit organisasjonen GS1 Norway lanserer nå en åpen tilgjengelig standard som skal øke synligheten til produkter på nett. GS1 SmartSearch er en web-standard som bidrar til mer detaljert, nøyaktig og ryddig informasjon rundt et produkt, noe som i sin tur gjør produktet mer relevant i et Google-søk eller i andre eksterne søkemotorer.

GS1 er en organisasjonen som hjelper bedrifter med å implementere GS1-system, og har lang erfaring innen utvikling av guider, dokumentasjon og retningslinjer for hvordan globale standarder skal brukes innen varehandelsverdikjeden.

Søker produktinformasjon først

Standarden GS1 SmartSearch er i dag anerkjent som den første eksterne utvidelsen til Schema.org, som blant annet Google, Microsoft og Yahoo står bak. Den benyttes i flere land og bransjer, alt fra dagligvarer til fashion og introduseres nå bredt i Norge.

GS1 SmartSearch gir merkevareeiere og nettbutikker muligheten til å legge inn strukturert informasjon om produktene, som for eksempel tekstilbruk, størrelser og produksjonsland. 

I følge organisasjonen gjøres 70 prosent av salg i varehandelen etter at forbrukeren har søkt opp produktinformasjonen på nettet, og det er dermed viktig å være godt synlig i søkemotorene.

Vellykket pilotprosjekt 

Et pilotprosjekt i Norge ble innledet for ett år siden, der moteselskapet Voice implementerte GS1 SmartSearch i nettbutikken til merkevaren Jean Paul. E-commerce manager i Voice, Atle Egenes, er fornøyd med resultatene så langt.

– Produktsidene, der vi har implementert GS1 SmartSearch, har en prosentmessig større fremgang enn andre sider uten GS1 SmartSearch. Gode resultater i pilotprosjektet har gjort at vi nylig innførte GS1 SmartSearch også i vår nettbutikk Matchfashion.no, forteller Egenes.

Voice driver 240 butikker fordelt på Match, Vic, Boys of Europe og Jean Paul, og eies av selskapet O.N Sunde AS. 

– Kravene til resultater blir stadig hardere, noe som også gjelder resultater i søkemotorer og søkeoptimalisering. Dette fokuset vil nok bare øke fremover, sier Atle Egenes i Voice.

 

Del artikkel: