Kina er i sterk økonomisk vekst. Den gjennomsnittlige levestandarden har steget enormt de siste Ă¥rene, og landets middelklasse teller nĂ¥ 400 millioner mennesker.
Kinas nye kjøpesterke forbrukere
Den stigende velstanden har betydd store endringer i kinesernes forbruksvaner. De mange millionene, som har blitt en del av middelklassen, har nĂ¥ fĂ¥tt rĂ¥d til Ă¥ være mer selektive i deres innkjøp. De holder seg i høy grad unna kopivarer og fokuserer pĂ¥ kvalitet, sunnhet og sikkerhet - faktorer som stĂ¥r i sterk motsetning til deres oppfattelse av kinesiske produkter. TiĂ¥r med juks og skandaler har betydd at tilliten til kinesiske varer nĂ¥ kan ha blitt svekket.
Det er her, nordiske produkter kommer inn i bildet. For kineserne er nordiske merkevarer blitt synonyme med den autentisiteten og troverdigheten som de etterspør, og de har særlig fĂ¥tt opp øynene for produktkategorier som design, mote, interiør, mat og sunnhet og personlig pleie.Â
Du kan ogsĂ¥ selge til kineserne
Du behøver ikke Ă¥ stifte et kinesisk datterselskap for Ă¥ komme inn pĂ¥ det kinesiske markedet. For de fleste norske virksomheter vil det være en alt for krevende og langsom prosess Ă¥ etablere seg i Kina pĂ¥ egenhĂ¥nd.
Det smarteste er Ă¥ finne en partner, som kjenner til sprĂ¥ket og kulturen, og som kan ta seg av alt fra logistikk, toll og betaling til markedsføring, kundeservice og returhĂ¥ndtering.
- Med en partner kan du komme til Kina uten Ă¥ være der selv eller kunne sprĂ¥ket, sier Ann Christin Mahrt, markedssjef hos Ehubnordic.
Ehubnordic har etablert en nordisk multibrandbutikk pĂ¥ den kinesiske netthandelsplattformen Tmall Global. Her selger blant annet norske Orkla, de danske merkene Kähler, Stelton og svensk/danske Arla utvalgte produkter til kvalitetbevisste kinesiske forbrukere.Â
Tmall Global skiller seg ut fra de andre kinesiske plattformene ved Ă¥ kun selge originale produkter fra utenlandske merker. Forbrukernes tillit til Tmall er derfor høy.Â
Start smĂ¥tt, lær underveis og vær tĂ¥lmodig
- Typisk sett starter man med Ă¥ fĂ¥ 5-10 produkter i vĂ¥r butikk, ogsĂ¥ opparbeider man seg langsomt merkekjennskap underveis. Det smitter av pĂ¥ andre produkter. NĂ¥r man har kjørt et produkt opp som "hero product", starter man pĂ¥ neste slik at det hele tiden kommer noe nytt, forklarer Ann Christin Mahrt.
Det som selger i Norden selger ikke nødvendigvis i Kina. Derfor er det viktig Ă¥ holde øynene med pĂ¥ hvordan de enkelte produkter klarer seg.
- Vi samarbeider tett med merkevarene og ser en gang i kvartalet pĂ¥ hvordan de ser ut. Hvilke produkter selger best? Er det noe som ikke selger? Skal det fjernes, og skal det testes noe annet?
I utgangspunktet er det kun fĂ¥ nordiske merker som er kjente i Kina. PĂ¥ tross av sin status som anerkjent merkevare i Norge mĂ¥tte ogsĂ¥ Orkla, som flere andre nordiske merkevarer smøre seg med tĂ¥lmodighet for Ă¥ komme inn pĂ¥ Tmall Global.Â
OgsĂ¥ for nettbutikker
Norske nettbutikker, som selger produkter fra nordiske merker, har ogsĂ¥ muligheter for Ă¥ selge via Ehbunordic´s kinesiske butikk. Det gir dem mulighet for mer inntekter pĂ¥ verdens største netthandelsmarked via Alibaba´s Tmall Global.Â
- Noen merker vil sikkert aldri selv komme til Kina fordi de er for smĂ¥, men det kan godt være at en nettbutikk kan løfte dem, sier Ann Christin Mahrt.