Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Historien om Blivakker - nĂ¥ passerer de snart 1 million norske kunder

Blivakker har fĂ¥tt inn 100 nye merkevarer etter Ă¥pningen av sin første fysiske butikk
Einar Ă˜grey Brandsdal, eier og daglig leder av Blivakker.no.
Foto: Blivakker
therese.karlsrud.haugen

Einar Ă˜grey Brandsdal kunne ingenting om kosmetikk da han startet, nĂ¥ selger han sminke til 1 million norske kunder.

ANNONSE

I 2005 begynte Einar Ă˜grey Brandsdal Ă¥ tenke tanken pĂ¥ Ă¥ etablere en ny nettbutikk innenfor kosmetikk. Han var rundt 30 Ă¥r og mente selv han hadde null peiling pĂ¥ hva kvinner ønsket Ă¥ kjøpe, eller noen kunnskap om sminke. Netthandel og digital markedsføring derimot var han sikker pĂ¥ at han skulle fĂ¥ til, skriver han i et innlegg pĂ¥ sin LinkedIn profil.

- Jeg var helt grønn pĂ¥ omrĂ¥det. Men det stoppet meg ikke.

Bakgrunnen for valget av kosmetikk var at han sĂ¥ svært mange kvinner handle dette i utenlandske nettbutikker pĂ¥ denne tiden, blant annet hans kone og broren sin som kjøpte hĂ¥rvoks fra merket "Lookfantastic". Han ble fascinert og sĂ¥ det som en mulighet til Ă¥ starte i Norge. 

- Jeg tok saken i egne hender og sendte lookfantastic en e-post. 

Han fikk ikke noe svar herfra, men noen uker senere stod han pĂ¥ scenen og holdt foredrag for politikere i Kristiansand da et publikum rakk opp hĂ¥nda og spurte om hans neste prosjekt. Da svarte han at det mĂ¥tte bli Ă¥ starte opp en nettbutikk innen for kosmetikk i Norge. Dagen etter stod det i avisen. 

Fikk 16 ordre første dagen

Noen timer etter nyheten om nettbutikk innen kosmetikk fikk Brandsdal en mail fra en ved navn Stein Inge Hansen i Toten. Etter en telefonsamtale inviterte han Hansen til sitt kontor i Kristiansand, og de fikk et møte allerede dagen etter. De bestemte seg for Ă¥ begynne Ă¥ jobbe sammen.

- Egentlig veldig tilfeldig og helt uten noen form for strategi, powerpoint presentasjon, budsjetter osv. Vi bare satte i gang uten Ă¥ tenke oss om det hadde livets rett. Vi hadde heller ikke regnet pĂ¥ noe. Vi hadde bare en god magefølelse. Og sĂ¥nn har jeg egentlig alltid vært. Jo fortere ting gĂ¥r jo mer engasjert blir jeg. 

For Ă¥ skaffe produkter mĂ¥tte de nedover i Europa for Ă¥ finne leverandører, da ingen i Norge ønsket Ă¥ selge til dem. Dette er dog endret seg etter den fysiske butikken kom pĂ¥ plass i Kristiansand i sommer.

- Etter noen fĂ¥ innkjøp og et lite utvalg av hĂ¥rprodukter Ă¥pnet vi opp for allmenheten. Kanskje med et litt stusselig utvalg, men nok til Ă¥ komme i gang og sjekke pulsen pĂ¥ om dette hadde livets rett eller ikke. 

Allerede første dagen ble 16 ordre gjennomført, og Brandsdal tenkte at dette mĂ¥tte bli suksess. Dette fikk han rett i. Blivakker vokste i et imponerende tempo, og i 2 Ă¥r var de den eneste nettbutikken i Norge som solgte kosmetikk. 

Siden oppstarten har selskapet ogsĂ¥ startet opp i utlandet, og er i dag etablert i 6 ulike land under navnet Cocopanda. Neste Ă¥r skal det være muligheter for enda en utenlandssatsing.

- Ja, vi har store planer, skriver han. 

Blivakker har ca 3000 ordre om dagen i snitt, og vil i løpet av fĂ¥ dager passere 1 million norske kunder.

5 tips for Ă¥ lykkes

Blivakker er en suksesshistorie, og vi lurte pĂ¥ hvordan Einar Ă˜grey Brandsdal har lykkes sĂ¥ godt med netthandel. Her er hans tips:

1. Mitt beste tips er at du mĂ¥ teste og mĂ¥le alt du gjør. Ikke vær redd for Ă¥ teste, bare KJĂ˜R PĂ…! Du vet aldri om ideene er gode eller dĂ¥rlige før du forsøker. IKKE tenk, bare GJĂ˜R DET.

2. Ikke bruk for mye tid pĂ¥ analyse. Har du tenkt i flere Ă¥r at du ønsker Ă¥ ta nettbutikken din til Sverige? Ja sĂ¥ hva venter du pĂ¥? Du mĂ¥ da kommunisere til dine ansatte om veien videre, ellers vil du snakke om dette de 10 neste Ă¥rene. Bare GJĂ˜R DET.

3. Stopp ogsĂ¥ i tide. Jeg er veldig glad i Ă¥ bare gjøre ting, og det er mine kollegaer ogsĂ¥. Ser vi at ting ikke gĂ¥r som vi hĂ¥per, sĂ¥ stopp ogsĂ¥ fort. Dersom du ikke ser noen lys i tunnelen, sĂ¥ snu og kom deg ut av mørket sĂ¥ fort som mulig

4. Gi dine ansatte tillit. Forsøk Ă¥ fĂ¥ dem til Ă¥ tenke som om det var deres egen butikk, da gjør de kloke valg. Gjør de feil, sĂ¥ oppmuntre dem til Ă¥ gjøre flere forsøk slik at de aldri blir skremt. Alle gjør feil

5. Bruk tid pĂ¥ lek og moro og le masse pĂ¥ jobben. Hos oss har vi et intranett hvor de ansatte ofte poster ting og tang som ofte er av den humoristiske delen. Det gjør at vĂ¥re ansatte ikke tar seg veldig høytidelig og ler masse. Det skaper GLEDE pĂ¥ jobben. En gøy arbeidsplass vil alltid skape bedre resultater en arbeidsplasser hvor ting er alt for alvorlig. Le masse hver dag og helst sĂ¥ mye at du nesten ikke fĂ¥r puste minst en gang hver dag. Da vil arbeidslysten øke enormt.

Del artikkel: