I følge SSB falt detaljhandelen fra juli til august med 4,9 prosent. Ser man nærmere på tabellen viser imidlertid SSBs volumindeks en oppgang på 15,6 prosent for netthandelen. Det mener PostNord er et tydelig bevis på at forbrukervanene har endret seg.
Tallene bekrefter at korona-krisen har ført til en omlegging av nordmenns handlevaner, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord Norge, i en pressemelding.
I tillegg til økningen i august har netthandelen også steget med 25 prosent de siste 12 månedene. Dette er en nedgang i veksten sammenlignet med april måned, da 12-månedersveksten lå på hele 55,8 prosent.
I april satt alle nordmenn inne. Det førte til en eksplosiv vekst i netthandelen. Fra mai har samfunnet vært mer normalisert, men ennå er nivået på netthandelen i juni og august på samme nivå som i april, sier Hagen.
For å møte den økte netthandelen har PostNord måttet bygge en ny driftsmodell for å sikre hjemleveringer på dagtid og satt inn 100 nye sjåfører i Norge.
Koronasituasjonen har også medført en vekst i hjemleveringer fra PostNord på over 100 prosent, skriver PostNord.