I april neste år vil beløpsgrensen på kontaktløse betalinger, også kalt "tæpping" uten PIN-kode heves til 400 kroner. Vipps, BankAxept og BankID, som nå er fusjonert til et selskap opplyser om at nordmenn tæpper kortet sitt i snitt 200 000 ganger hver dag.
Totalt er det rundt 4 millioner kontaktløse kort fra BankAxept i markedet nÃ¥, og alle nye kort som bankene sender ut skal nÃ¥ støtte kontaktløs betaling.Â
- I dag kan man tæppe pÃ¥ alle beløp, men over 200 kroner mÃ¥ man taste PIN-kode. I sommer sÃ¥ vi at denne betalingsformen skjøt i været og nordmenn er raske til Ã¥ endre vaner i takt med teknologien, sier kommersiell leder Vegar W. Heir i Vipps, i en pressemelding.Â
Dagligvarekjedene vil åpne opp
Med en økning i beløpsgrensen tror selskapet at kontaktløse betalinger vil skyte ytterligere fart utover i 2019. I dag ligger snittbeløpet per kontaktløs transaksjon på rundt 150 kroner.
Grunnen til at folk tæpper er trolig fordi det er raskere, sikrere og enklere. Det er blitt bevist at det er ni sekunder kortere Ã¥ tæppe fremfor Ã¥ bruke PIN-kode eller chip.Â
- En gjennomsnittlig handlekurv i dagligvarebutikken er under 400 kroner, og kundene kan dermed betale enda raskere enn før. Vi vet at det går ni sekunder raskere å tæppe kortet fremfor å bruke PIN-kode eller chip, så vi sparer samfunnet for mye kø. I tillegg reduseres risikoen for svindel når PIN-koden eksponeres sjeldnere, sier Heir.
Halvparten av betalingsterminalene i Norge tilbyr nå mulighet for tæpping, og nesten alle skal være teknisk klargjort.
- Varehandelen følger nøye med på utrullingen av bankkort og vurderer løpende når tæpping skal gjøres tilgjengelig. Vi forventer at det vil være mulig å tæppe i de fleste butikker innen sommeren neste år, også i noen av de store dagligvarebutikkene, sier Heir.
Flere aktører på markedet
Nyheten om at betalingsmetoden Google Pay lanseres i Norge kom tidlig tirsdag morgen, samtidig som konkurrenten Apple Pay gjorde sitt inntog tidligere i sommer. Appene legger til rette for tæpping rett fra mobilen, akkurat som en digital lommebok.Â
Vipps som nylig ble fusjonert med BankAxept og BankID hevder dog de ikke ser pÃ¥ dette som noen utfordring, men heller en mÃ¥te Ã¥ fÃ¥ folk til Ã¥ bli vant til Ã¥ betale via mobilen.Â
- Ved at flere aktører kommer inn pÃ¥ markedet for mobilbetaling blir ogsÃ¥ flere og flere vant med Ã¥ bruke mobilen til betaling. Nye vaner bygges kjappere, samtidig som konkurransen fører til at utviklingen ogsÃ¥ gÃ¥r enda raskere, sier kommunikasjonssjef i Vipps Hanne Kjærnes til eHandel.com.Â
- En av forutsetningene for fusjonen fra Konkurransetilsynet er også at vi må gi tilgang til bruk av BankAxept-kort i mobile lommebøker på ikke-diskriminerende vilkår.