I en ny reklamefilm fra Ikea Australia byr møbelgiganten på en seks-minutters yogatime, hvor øvelsene som yogaintruktøren viser skal ligne på ulike Ikea-produkter. Nå får kampanjen kritikk.
Det er den hinduistiske organisasjon The Universal Society of Hinduisms som reagerer på kampanjen. Det opplyser Campaignindia.com.
Møbelselskaper bør ikke drive religiøs tilegnelse og hån mot åndelig praksis, sier The Universal Society of Hinduisms gründer, Rajan Zed, i en kommentar.
Han legger til at han ønsker en offisiell unnskyldning fra Ingka-sjef Jesper Brodin og Inter Ikeas daglige leder Torbjörn Lööf, samt at selskapet trekker filmen.
Yoga anses som en måte å komme nærmere Gud på, en av de seks systemene innenfor den hinduistiske filosofien. Det er ment for å skape bevissthet og renselse av seg selv og oppnå frigjøring.
Vår søsternettside Ehandel.se har søkt Ikea for en kommentar, som svarer følgende:
Vi er lei oss hvis denne reklamekampanjen fra Ikea Australia oppleves som støtende. Det har ikke vært hensikten. Tanken bak reklamen var å oppmuntre australiere til å finne en balanse i hjemmet, i sinnet og i hjertet under disse tider. Likhet, mangfold og inkludering er kjerneverdier for oss i Ikea, og vi streber etter å være en kraft for positiv endring i samfunnet vårt, sier Cecilia Franck, kommunikasjonspartner i Ikea Sverige.
Selskapet virker dog ikke interessert i å fjerne den nye reklamefilmen, slik The Universal Society of Hinduisms hadde håpet på.
Nei, det er det ingen planer om, konstaterer Cecilia Franck.