Hvert år deler Ehandel ut en pris på NXT Oslo til en person som har utmerket seg innen nordisk netthandelsbransje det siste året. Onsdag denne uken ble konferansen avholdt digitalt og det var Eric Sandtrø, daglig leder i Fjellsport.no, som tok hjem prisen NXT Nordic Profile of the Year i 2020.
Fjellsport har det siste året tatt et stort steg i form av å slå seg sammen med en av sine aller største konkurrenter, Outnorth, og skapt et bransjeledende nordisk selskap med en samlet omsetning i milliardklassen. Fjellsport har også snudd underskudd til overskudd og satser nå i hele Skandinavia.
Overraskende, hyggelig, litt flaut siden jeg synes andre fortjener den mer og selvfølgelig artig! Jeg har imidlertid et snev av selvinnsikt og skjønner at prisen egentlig er en påskjønnelse til alle flinke folkene jeg har vært heldig å jobbe med i Fjellsport/Outnorth/Egmont og Komplett. Det fortjener de virkelig for å orke å jobbe med meg, så dermed plasser jeg den ydmykt på peishylla, sier Eric Sandtrø om å motta prisen, til Ehandel.
Fjellsports daglige leder har vært i sentrum av netthandel siden 1991, da han var med på å grunnlegge Komplett. Etter å ha solgt elektronikk en stund tok han steget inn i sport- og friluftsbransjen med Fjellsport.no, som han har jobbet med de siste ti årene.
Det finnes mange dyktige nettbutikker så det er klart en utfodring å velge ut én person. Men Eric Sandtrø har gjort mye for nordisk e-handel over veldig lang tid og er derfor velfortjent denne prisen. Vi ser frem til å følge Fjellsport og Outnorth på deres fortsatte vekstreise i en svært aktuell og stor bransje. Gratulerer så mye fra oss på redaksjonen, sier sjefsredaktør på Ehandel, Johanna Allhorn, i en kommentar.
"Det mest spennende stedet nå"
Pandemien har fått folk til å reise til fjells som aldri før og Sandtrø kan nå melde om en god utvikling i hele Skandinavia.
Fjellsport går det svært bra med om dagen. Pandemien med reiserestriksjoner, økt interesse for friluftsliv og netthandel er mye av årsaken og 2020 blir et svært godt år for oss. Samarbeidet med Outnorth hvor vi både har solide posisjoner i hjemmemarkedene Norge og Sverige, samtidig som vi tar andeler i Danmark og Finland er også veldig hyggelig. Det er selvfølgelig krevende at vi ikke kan møtes fysisk så mye som ønskelig, men slik er det jo for de fleste om dagen.
Selv etter 25 år i bransjen kan heller ikke Eric Sandtrø spå hvordan netthandelen vil preges fremover. For Fjellsport.no sin del er imidlertid fokuset nå på å sikre gode kundeopplevelser og rigge seg for høysesongen.
Netthandel er jo noe av det mest spennende stedet å være akkurat nå! Det unormale året 2020 har gitt en solid dose med steroider til hele bransjen, med vekst langt over det alle forventet. Nå gjelder det å sørge for at de nye kundene får en fantastisk opplevelse også fremover. Black Friday blir som vanlig superspennende for å se hva systemer og infrastruktur kan tåle (håper alle som leverer logistikk, betaling og it-løsninger leser dette). Lengre enn det tør jeg faktisk ikke å se inn i spåkulen.
Hva blir neste steg for Fjellsport nå?
Fokuset på kort sikt er rett og slett å få tak i nok gode varer for vinteren. Vi jobber også med flere spennende prosjekter for å bedre kundeopplevelsen ytterligere, både innenfor logistikk, kundeservice, nettbutikken og mer til. Noe må vi jo gjøre for å forberede oss til Jeff Bezos dukker opp!