Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Barnas Hus passerer 100 millioner på nett - storinvesterer i robotlager

Lasse Erik Moen, daglig leder i Barnas Hus.
therese.karlsrud.haugen

Skyter inn 40 millioner kroner i ny teknologi.

ANNONSE

Barneutstyrskjeden Barnas Hus har butikker i hele Norge samt tilhørende nettbutikk. De siste fire årene har netthandelen til selskapet økt med 30 prosent hvert år og man vil nå en milepæl i 2020: 100 millioner i netto omsetning på nett.

For å møte den økte netthandelen investerer selskapet nå et tosifret millionbeløp på logistikk og IT, som skal rigge dem for fremtiden. 

Vi startet med nettbutikk allerede i 2010, hvor vi omsatte for i underkant av 3 millioner kroner. De siste 3-4 årene har det tatt helt av og vi bikker nå 100 millioner kroner i netto omsetning i år på nett, sier Lasse Erik Moen, daglig leder i Barnas Hus, til Ehandel.

I tillegg til sine 25 butikker i Norge har Barnas Hus også én fysisk butikk på svenskegrensen, men kjeden har per nå ingen planer om å ekspandere ytterligere i utlandet. 

Vår svenske butikk sliter om dagen pga korona og stengte grenser og har 80 prosent mindre salg enn hva vi burde ha, så der har vi måttet gjøre permitteringer. Men vi har tjent gode penger på denne i mange år. Vi har ikke planer om flere butikker i Sverige nå.

Barnas hus selger både kjente merkevarer og sine egne merkevarer - Reflex som står for 25 prosent av det totale salget - i tillegg til Yngri.

Stor nettkonkurranse

Barnas Hus har konkurrenter som Babyshop og Jollyroom, så det er ingen tvil om at det gjelder å henge med på utviklingen. 

Vi har en interessant kundegruppe, bestående av kvinner mellom 18-35 år. De er jo veldig digitale og forventer at vi møter deres behov på det. Rundt 90% av salg på nett kommer fra mobil på det er derfor viktig for oss å tilpasse oss dette. All vår markedsføring er digital gjennom sosiale medier og Google Shopping. 

"Klikk & Hent", hvor man bestiller på nett og henter i butikk, blir stadig mer populært og Barnas Hus er ikke et unntak. Dette er en av grunnene til at kjeden nå blant annet investerer i nytt ERP-system. 

Klikk & Hent øker i takt med veksten i nettbutikken, som også er en av grunnene til at vi nå bytter system. Ved kjøp av barneutstyr er det ekstra viktige for kundene å kjøpe trygghet. Dette viser seg også i at mange vil sikre seg varer ved å reservere på nett for å hente i butikk.

Det nye IT-systemet skal gjøre samspillet mellom fysiske butikker og nettbutikken enda mer sømløst. Blant annet skal det sikre mer presis info om varebeholdning og tilgjengeliggjøre personaliserte markedsføring.

Vi kan for eksempel følge barnets alder og tilpasse markedsføringen mer presist til hver enkelt kunde.

Man skulle tro at flere handlet på nett der det ikke er fysiske butikker. Men for Barnas Hus er det faktisk tvert imot, nettkundene bor rundt de fysiske butikkene i følge Moen.

Kundene i nettbutikken bor ofte i nærheten av våre fysiske butikker. Det betyr at kunden vil handle på nett, men også ha kontakt med de fysiske butikkene for å oppnå trygghet. Begge kanaler er derfor like viktig for oss og vi har de siste årene hatt vekst i alle kanaler. 

10 000 kasser og 13 roboter

I tillegg til nye IT-løsninger investerer selskapet også i nytt sentrallager på Vestby. På 5500 kvadrameter skal Barnas Hus flytte inn sammen med 13 roboter, 10 000 kasser og 4 plukkporter fra Autostore i februar 2021. Autostore-lageret skal leveres av Element Logic.

Vi skal igangsette automatisk plukking med et stort system for dette. Dette gjør vi for å bli raskere og fordi vi tror at logistikk og teknologiske løsninger blir avgjørende fremover. 

Hvordan vil Autostore påvirke bemanningen?

Autostore gjør at vi kan vokse uten at vi må ansette noen flere. Det gjør også at vi kan håndtere toppene på høsten, som er vår høysesong, i tillegg til f.eks. Black Friday. 

Barnas Hus vil omsette for totalt 600 millioner kroner netto i 2020. Moen meddeler at investeringene kommer til å koste selskapet ca 40 millioner kroner.

Del artikkel: