Sportskjeden XXL har stått ovenfor vanskelige detaljhandelsforhold den siste tiden i form av begrenset etterspørsel og trafikk i butikkene tidligere i sommer. De mener september har vært mer normal.
I ny kvartalsrapport utgjorde driftsresultatet 190 millioner kroner i tredje kvartal, noe som tilsvarer en margin på 7,6 prosent. Den negative veksten kommer av utfordrende salgsbetingelser, lavere volumbonuser og noe på grunn av nedskalering i lagerbeholdningen, skriver XXL i en pressemelding.
Toppsjef går av
Konsernet rapporter nå at Fredric Steenbuch går av som administrerende direktør. Han skal i stedet påta seg en operasjonell rolle utenfor ledelsen, og har som mål å endre XXL i henhold til de raske og grunnleggende endringene innen detaljhandelen.
Mannen som overtar stillingen etter Steenbuch er tidligere konsernsjef i Swix Ulf Bjerknes, som også har vært COO i XXL Group siden februar 2018. Samtidlig vil Tom Erik Kjønø overta ansvaret som kjøps- og markedsdirektør for Jarle Bråten som forlater XXL i desember 2018.
Sterk vekst i netthandel
Til tross for de vanskelige forholdene viste kvartalsrapporten en gladnyhet i form av at netthandelen har vokst med 40 prosent. Deres omnikanalløsninger har vist positiv effekt, og selskapet ønsker å fortsette å investere i dette.
I håp om å fortsette veksten har de underskrevet syv leiekontrakter for nye butikkåpninger innen utgangen av 2018, hvor av fire åpnes i Norge, én i Sverige og 2 i Østerrike. De påpeker i en pressemelding at dette hele tiden vil vurderes opp mot den pågående netthandelsveksten.
Selskapet har også planer om å investere omlag 70-90 millioner i mer infrastruktur, IT og opplæringsfasiliteter før året er omme.