Ferske tall fra NHO Service og Handels medlemsundersøkelse viser en dramatisk nedtur for handelen i høst. Hele 45 prosent av deres medlemsbedrifter mener de har opplevd lavere etterspørsel de siste fire ukene. Dette er en økning på 10 prosent fra forrige undersøkelse i september.
Det er ikke uventet at den salgsboomen som varehandelen jevnt over har opplevd gjennom vår og sommer var nettopp det – en boom. Salgsveksten kunne ikke fortsette i det uendelige, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel, i en kommentar.
I følge NHO har 47 prosent av deres medlemmer gjort tiltak for å omstille seg etter nye rammebetingelser grunnet Covid-19. I deres siste undersøkelse hevder 18 prosent av handelsbedriftene at de har likviditetsproblemer. Det er opp fra 10 prosent. 1 av 10 svarer også at de frykter konkurs.
Nordmenn har nå gått tilbake til "korona- normalen". Sommerens ferier og fjellturer er unnagjort, hus og hjem er pusset opp, butikkene har bevist at det kontinuerlig kommer påfyll av varer i hyllene, og skole, jobb og fritidsaktiviteter er tilnærmet normalisert, med nødvendige korona-restriksjoner, sier Vist.
Det skal være totalt 2800 svar på NHOs undersøkelse. Resultatene skiller ikke mellom fysiske butikker og nettbutikker.
Det vil jo være nærliggende å anta at resultatene hadde vært mer dystre for handel totalt dersom netthandelen hadde vært skilt ut. Det er også grunn til å anta at en større andel av de som har svart primært har fysiske butikker, så derfor en stor endring innen de som sliter med svak likviditet. Netthandel har ifølge SSB en verdivekst på + 31 prosent hittil i år per august, så i alle fall på aggregert nivå går det bra i den delen av handelen, sier Baard Fiksdal, informasjonssjef i NHO Service og Handel, til Ehandel.