Det amerikanske selskapet Wish har hovedkontor i San Fransisco og administrerer en app som brukes av 500 millioner mennesker.
I følge Wish har selskapet 700 000 norske månedlige brukere. Tusenvis av varer bestilt på Wish sendes til Norge hver eneste måned, og mange av disse er varer under 350 kroner.
I likhet med andre i handelsnæringen har selskapet fulgt nøye med på debatten rundt forslaget om momsfritak fra KrF.
Motstridende rapporter
I følge Grensehandelalliansens rapport, levert av Menon Economics, vil fjerning av avgiftsfritaket på netthandelsimport under 350 kroner, bidra til milliard inntekter til staten samt øke sysselsettingen med omlag 1700 årsverk innen 2023.
Wish er på sin side uenig og lener seg heller på Oslo Economics rapporten fra Posten Norge. Denne motbeviser Menon rapportens påstander, og mener at kostnadene knyttet til fortolling og returer på kort sikt vil være like store som økningen i mva-inntekter mens totale sysselsettingseffekter i perioden 2019-2023 vil ligge på kun 101 til 158 årsverk.
I følge Wish sin Country Manager Håvard Stjernen vil forbrukeren bli den store taperen dersom ordningen fjernes. Han tror det vil føre til at folk vil handle mer via grensehandel eller på ferie i utlandet slik det var før, for å slippe administrasjonsgebyr og moms på billige varer.
Når jeg var yngre husker jeg jo at jeg sparte opp penger til å handle i utlandet fordi jeg visste det var bedre utvalg der. Ettersom vi er et av verdens mest digitaliserte land så synes det er rart at man skal gå tilbake til det.
200 millioner produkter
Utvalg har blitt svært viktig for forbrukeren, og dette er noe Wish-plattformen tilbyr i form av hele 200 millioner produkter. Et slikt utvalg kan ingen norske nettbutikker konkurrere med.
De fleste som handler hos oss gjør det fordi de ikke finner det de er ute etter i norske butikker. Vi har 200 millioner produkter på vår plattform. Det kommer aldri å lønne seg for en norsk bedrift og ha et like stort utvalg på lager i Norge. Handelen er ikke ett nullsum-spill. I sommer var våre bestselgere i Norge vifter og aircondition, dette var produkter som var utsolgt i alle butikker i Norge. Den norske forbruker er taperen her. Dersom 350-kronersgrensen forsvinner, kommer det til å være norske forbrukere som betaler for dette, sier Stjernen.
Stjernen påpeker samtidig at Wish ikke bare er en nettbutikk for billige produkter fra Kina, men også er en mulig salgskanal for norske selskaper. I følge Stjernen er det allerede flere norske selskaper som selger via Wish.
Vi har i dag flere norske nettbutikker som selger til utlandet igjennom Wish. Norske bedrifter kan nå ut til nesten 500 millioner brukere igjennom vår app. Norge er en liten, åpen økonomi som er avhengig av å kunne eksportere internasjonalt, og har ambisjoner om å bli en av de mest digitaliserte samfunnene i verden. Da er det merkelig at politikere velger løsninger som isolerer Norge digitalt.
"Må finne en løsning for alle parter"
Det å kreve inn moms er en komplisert prosess, og det er ingen enkle løsninger for dette foreløpig. Wish har per dags dato en fungerende løsning i samarbeid med PostNord Sverige, men innrømmer at den fortsatt ikke er helt som den skal. Dersom grensen fjernes er de redde for at det ikke er godt nok gjennomtenkt i henhold til en teknologisk løsning for innbetaling av momsen.
Det virker som det er mange forskjellige deltagere i debatten med forskjellige interesser. Det jeg er redd for er at det blir en implementering som ikke er gjennomtenkt der både forbrukeren og Staten taper.
Hva vil det ha å si for Wish dersom 350-kronersgrensen fjernes?
Fjerning av grensen i seg selv er noe vi kan jobbe med, men dersom grensen fjernes over natta er det ingen som tjener noe særlig på det. Man må i såfall ha en teknologisk løsning slik at momsen kan betales inn uten at det ødelegger forbrukeropplevelsen. Da vil det bli optimalt.