Lindex melder om sterk vekst på nett og forbedret resultat, når tallene for årets tredje kvartal legges frem. Mer konkret økte driftsresultatet med hele 72 prosent til 211 millioner svenske kroner.
Lindex' totale salg for tredje kvartal falt med 1 prosent i lokal valuta, og med 3,2 prosent i SEK, men viser en bedre salgsvekst enn markedet i kvartalet for alle de nordiske salgslandene.
Med klare mål, effektive, kostnadsbesparende tiltak og fleksible løsninger for å møte den sterke digitale veksten har vi sammen lykkes i å snu trenden. Vi kan rapportere et sterkt forbedret resultat for tredje kvartal, og vi har til og med økt resultatet for de første ni månedene av året, sier administrerende direktør Susanne Ehnbåge, i en pressemelding.
På nett økte omsetningen med 104 prosent, som tilsvarer en dobling mot samme periode i fjor. Selskapet meddeler at de også har tredoblet netthandelen i enkelte markeder samtidig som salget med eksterne nettpartnere ble mer enn fordoblet.
Det digitale salget utgjorde totalt 13,2 prosent av Lindex' salg i kvartalet, sammenlignet med 6,4 prosent for samme periode i fjor.
Takket være vår vekst på nett er det totale salget i kvartalet nesten på linje med samme periode i fjor, noe som er et bevis på vår raske tilpasning for å dekke kundenes behov. Vårt tilbud, sammen med våre iverksatte tiltak og dedikert innsats fra alle våre ansatte i den vedvarende utfordrende perioden, har vært avgjørende faktorer for vår positive utvikling, sier Susanne Ehnbåge.
"Leiekostnader er kritisk"
På grunn av den globale coronasituasjonen innførte Lindex et kostnadsreduksjonsprogram i slutten av august, med sikte på å spare 150 millioner kroner.
Å fortsette å tilpasse virksomheten til ny kundeatferd er en viktig del av vårt kostnadsreduksjonsprogram, som vi forventer vil oppnå full effekt i 2021. Vi intensiverer integrasjonen av salgskanalene våre, og optimalisering av vår butikkportefølje er en annen viktig del. Butikkplasseringer og leiekostnader er kritiske områder der de nye forholdene har endret forutsetningene. Vårt nåværende butikknettverk gir oss fleksibilitet til å reforhandle og tilpasse mer enn en tredel av butikkene våre hvert år, forklarer Susanne Ehnbåge.
Moteselskapet meddeler at de vil videreføre sterke investeringer i digital utvikling, innovasjon og bærekraftighet for å sikre virksomheten fremover.
Vi fortsetter å utvikle våre konkurransedyktige og mer bærekraftige tilbud, med kundens behov i fokus. Fremtiden vil fortsette å by på utfordringer, men jeg er sikker på at med vårt fantastiske sortiment, i kombinasjon med alles store fleksibilitet, engasjement og bidrag, vil vi også møte tiden foran oss på best mulig måte, avslutter Susanne Ehnbåge.