Mindre penger til reise, uteliv og kino i tillegg til fravær av tax free og handel i utlandet, vil i all sannsynlig føre til rekordsterk varehandel blant nordmenn i november og desember.
I følge NHO kan man forvente en økning på 7,6 prosent i år, noe som vil utgjøre 126 milliarder norske kroner i julemånedene. Av dette skal dagligvare utgjøre en tredjedel av handlekurven.
Vridning av folks forbruk fra tjenester til varer, mye som følge av koronaepidemien, gir høy vekst i bransjer som dagligvare, byggevarer, møbler og interiør, skriver NHO.
I tillegg spår NHO kraftig økning i netthandel på 24 prosent. Det innebærer at netthandel vil utgjøre ca. 7 prosent av den totale handelen i november og desember, hvilket tilsvarer 8,9 milliarder kroner. Dette gjelder kun handel i norske nettbutikker.
Med ytterligere skjerpede smitteverntiltak og mulig økt smitte frem mot jul, kan vi forvente en enda sterkere vekst i netthandel enn det prognosen nå tilsier.
"Står i spagat"
Til tross for at det forventes kraftig vekst i varehandelen, er det enkelte bransjer som får det tyngre enn andre. Innen klær og sko regner NHO med en nedgang på 8 prosent mot fjoråret.
Vi må ikke glemme at varehandelen nesten står i spagat. Store kjeder med nettbutikker er vinnerne. Vi erfarer at nisjebutikker og sentrumsbutikker over nesten hele Norge opplever tøffere tider når vi nå har endret våre bevegelsesmønster og handlevaner. Det er absolutt noe i det uttrykket om at dersom du ønsker å beholde din lokalbutikk i fremtiden så må du handle i den i dag, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
NHO mener at hver og en av oss vil bruke 12 160 kroner på varehandel kun i desember. Samtidig spår de at handelen i november vil stå for 48 prosent av årets julehandel.