Etter å lenge ha lurt på hvordan reklamasjonsvarer blir håndtert og hvor skadede produkter og tjuvgods til forsikringsselskaper blir av, startet svenskene Christian Jansson og Patrik Zalewski selskapet Godsinlösen AB i 2012. I dag driver de også nettbutikken Returhuset, som ble lansert i Norge tidligere i år.
Det hele startet med forsikringstjenester. De to gründerne hadde nemlig bitt seg merke i at forsikringsselskapene benyttet seg av en såkalt "quick claim process", altså at de ikke stilte spørsmål ved krav under 10 000 kroner. Deretter ble pengene utbetalt, uten at kunden sendte inn noen skadet vare. Så hvor ble alle disse varene av?
Vi begynte å tenke på at det kunne være en idé å faktisk be om tingene og se hva vi kunne gjøre med de. Vi mistenkte også at forsikringssystemet ble litt utnyttet. At det er mange som fikk kompensasjon selv om de egentlig ikke skulle ha fått det, sier Christian Jansson til vår søsternettside Ehandel.se, som har besøkt hovedkontoret i Helsingborg.
Duoen begynte derfor å kreve inn produkter for forsikringsselskapene, med én enkel regel: Sender man inn får man erstatning, sender man ikke inn får man heller ikke penger av forsikringsselskapet.
Selskapet valgte å fokusere på mobiltelefoner og idéen var å reparere skadede produkter fra forskringsselskaper, for å selge dem videre.
Det viste seg at syv av ti sendte inn ting, mens resten aldri lot høre fra seg igjen. Det økonomiske insentivet for forsikringsselskapene ble veldig tydelig, 30 prosent av kostnadene forsvant, sier Jansson.
LES OGSÅ: Norsk tjeneste skal løse returprosessen for nordiske nettbutikker
CDON, IKEA og Babyshop
I 2015 begynte selskapet å satse mer konkret på bærekraft. Godsinlösen AB, også kalt GIAB, begynte å bruke konseptet på flere områder som for eksempel i netthandel, samtidig som de utvidet varesortimentet.
I dag samarbeider GIAB og Returhuset med en rekke forskjellige selskaper, som blant annet CDON, IKEA og Babyshop. I følge selskapet får de blant annet inn mellom 200 og 300 mobiltelefoner om dagen.
Vi håndterer hele CDONs returhåndtering her. Vi svarer på telefon, e-post og krediteringer. Så snart det er en garanti, retur eller klagesak, er det vi som opprettholder dialogen med kunden, og i forbindelse med en slik sak kommer produktet også til oss fysisk. Kundene vet ikke at de snakker med oss, de ser det som om de har kontakt med CDONs markedsavdeling.
GIAB analyserer hvert produkt som kommer inn og avgjør om de skal repareres eller brukes som reservedeler. Produktene selges deretter videre i ulike salgskanaler, som blant annet på Schibsted-markedsplassen Blocket eller for eksempel Tradera og Ebay.
Det er dessuten ikke bare elektronikk som får nytt liv hos GIAB, men også alt fra mote og møbler til leker og baderomsartikler.
Vi tar vare på produktene som kommer inn. Varer som har ødelagt emballasje sendes tilbake til nettbutikken slik at de kan selge produktet i butikken sin igjen, men vi tar vare på varer som må gjennomgås eller fikses. Vi fikser dem og legger de ut i kanalene våre, akkurat som vi gjør med produktene fra forsikringsselskapene.
Det var først etter at GIABs sirkulære retur-konsept ble tatt i bruk av netthandelsselskaper, at man ble inspirert til å lansere sin egen salgskanal på nett via Returhuset i 2019.
Sterk vekst i Norge
Etter å ha fått en hel del innsikt i hvor mye nettbutikker sliter med returhåndtering, bestemte selskapet seg også for å åpne et anlegg i Norge med lager, kontor og verksted på 800 kvadratmeter i Oslo. Under våren 2020 lanserte de Returhuset.no.
Det er relativt nytt og vi holder fortsatt på å synkronisere med den svenske virksomheten. Den norske nettsiden ble lansert våren 2020, men fasilitetene har vært i Norge i snart 2 år, sier Jon von Knorring, Business Manager i GIAB og Returhuset.
Returhåndtering er et stort dilemma for nettbutikker. Det er jo et problem som ikke bare finnes i Sverige, så derfor åpnet vi også en filial i Oslo. Ettersom Norge ikke er et EU-land vil vi hjelpe våre nettbutikker å ekspandere til det norske markedet. Nå slipper de returer og ordre, som må tolles inn frem og tilbake fra Sverige.
Knorring understreker imidlertid at tjenesten er en fordel for norske selskaper også.
Rerurhåndtering er som sagt et problem og en utfordring for alle nettbutikker. Vi vil hjelpe dem å innse at en sirkulær økonomi faktisk er mulig.
Hvordan har det gått i Norge?
Det har ikke gått så bra før nå, men når vi omstilte oss og satset digitalt har salget i nettbutikken økt. Ser man prosentvis er det den sykeste veksten jeg har sett. På rullende tolv måneder har vi omsatt for mellom 10 og 15 millioner kroner i den norske nettbutikken. Den største utfordringen nå er å få inn nok produkter. Vi kjøper jo ingenting så vi er avhengig av å få tilsendt produkter fra andre selskaper.
Tanken til GIAB og Returhuset er å bli et nordisk retur- og rekamlasjonsselskap og etterhvert sikte seg inn på Europa. I 2020 har selskapet 140 ansatte i Sverige og regner med å lande på 220 millioner svenske kroner i omsetning, tilsvarende 230 millioner norske kroner.
På grunn av pandemien kommer vi til å ha en vekst på 30 prosent i år, og det er først og fremst netthandelen som driver denne utviklingen. Totalt kommer selskapet til å omsette drøye 220 millioner under 2020, sier Christian Jansson.