Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nye kanaler tar markedsandeler - netthandel i sterk vekst

Nye kanaler tar markedsandeler - netthandel i sterk vekst
Netthandel er kanalen som vokser raskest blant nordmenns handlevaner.
Foto: Yay Images
therese.karlsrud.haugen

Store deler av pengene blir fortsatt lagt igjen i norske fysiske butikker, men netthandel er i stor vekst.

ANNONSE

Nordmenn handlet i følge Virkes handelsrapport for 543 milliarder kroner i 2017. Dette var en vekst på 14 prosent fra året før. Store deler av kronene legges igjen i norske fysiske butikker, men det synes en økning i kroner som blir lagt igjen hos utenlandske aktører også.

Når norsk fysisk detaljhandel taper andeler til andre kanaler enn til norske fysiske butikker omtales det som kanalglidning. Dette innebærer grensehandel, netthandel både i Norge og utland samt nordmenns fysiske handel i utlandet. I 2017 utgjorde denne kanalglidningen 14 prosent av all vareforbruk, som også var en økning på omtrent 14 prosent fra året før. 

Rapporten viser at fjorårets kanal med sterkest vekst var netthandel av varer i utlandet. Dagligvarer er tilsynelatende bransjen som er minst utsatt for konkurranse hos netthandelen, mens klær har her hatt en svært stigende kurve de siste årene. 

Del artikkel: