I forrige uke ble det klart at Amazon hadde lansert i Sverige, og allerede første dag kunne kundene velge mellom hele 150 millioner produkter på plattformen.
Markedsplassen har lenge vært fryktet, men Dagfinn Melberg i Amazon-byrået Maze-One Norway, oppfordrer norske merkevarer til å nå vurdere plattformen som salgskanal fremfor å la seg skremme.
LES OGSÅ: Amazon har lansert i Norden: "Blir en tsunami"
Når tror du Amazon kommer til Norge?
Jeg synes det er rart dersom Amazon ikke dukker opp i Norge, etter at de blant annet har utlyst stillingsannonser etter norsktalende og nå har lansert i nabolandet. Hvis man skal følge deres tidligere strategi med Nederland-lansering i mars og lansering i Sverige i oktober, kan vi kanskje forvente at de lanserer før sommeren i Norge. Men dette blir rene spekulasjoner fra min side, de holder jo kortene tett til brystet, sier Dagfinn Melberg, Managing Partner i Maze-One, til Ehandel.
Lanseringen i Sverige har blitt mye omtalt den siste uken. Mest oppmerksomhet fikk kanskje Amazons svenske språkferdigheter eller maskinoversettelser, som resulterte i en rekke uheldige produktnavn og -beskrivelser. Men Ehandel i Sverige har også undersøkt hvordan det faktisk er å handle i Amazons svenske nettbutikk.
Forrige torsdag gjorde våre svenske kolleger et testkjøp på nye Amazon.se og pakken ankom postkontoret i Helsingborg dagen etter. Her kunne de også bekrefte at pakken med datamusen, som bestilt, kom fra Tyskland. Et par dager etter kom også fakturaen på hele 290 kroner med 14 dagers betalingsfrist. Det var dog ikke mulig å betale med hverken kort eller gjennom noen form for Klarna- eller Qliro-knapp.
Etter man hadde forlatt nettsiden, handlekurven og kassen, var det alt i alt en helt OK kjøpsopplevelse. Vi er nok mest kritiske til opplevelsen i check-out, som føltes veldig gammeldags for oss i Norden, oppsummerte de sin første handletur på Amazon.se.
LES OGSÅ: Slik gikk testkjøpet på Amazon.se
LES OGSÅ: Amazon.se får kritikk: Merkelig oversettelse og høye priser
"Mulighetene er større en truslene"
Melberg er enig i at den svenske lanseringen kan ha gått litt fort i svingene når det gjaldt svenske oversettelser, men oppsummerer førsteinntrykket som bra med tanke på utvalg og funksjoner. Han er dessuten sikker på at Amazon også vil lansere lojalitetsprogrammet Amazon Prime, som tilbyr medlemmene fordeler som gratis levering, tilbud og strømmetjenester samt mye mer.
Jeg tror de vil lansere Prime i Norden og der er Amazon rå. Det betyr nok at norske aktører må bli like gode på gratis levering og retur samme dag og i helger, for å leve opp til standarden til Amazon. Det er ganske interessant at fraktgiganten DHL nå har utpekt Amazon som sin største konkurrent.
Han deler dog ikke det negative synet på konkurransen fra Amazon, men oppfordrer norske aktører til å se på eksportmulighetene gjennom plattformen. I dag foregår rundt 50 prosent av den globale netthandelen på markedsplasser.
Vi tror at Amazon kommer til å forsterke den trenden vi allerede ser med økt netthandel og gi markedsplasser et oppsving. Det kommer også til å skjerpe konkurransen på pris og være gunstig for forbrukeren. Vår anbefaling er at norske selskaper går inn på Amazon, blir kjent med markedsplassen, og gjør egne erfaringer med hvordan denne salgskanalen kan bidra til at de når sine forretningsmessige mål. Det er absolutt ingen grunn til å vente med det.
Er det ikke lett å bli borte i mengden på Amazon?
Det er en knallhard konkurranse der og et sterkt prispress, så ja, det er lett å forsvinne. Det er derfor viktig å ta kontrollen over egen merkevare og gjøre et grundig håndverk med innhold og kundeservice i forkant. De som handler på Amazon forventer raskt svar fra selgeren på sine henvendelser. Det er ikke til å unngå at det er en fare for kannibalisering på Amazon, men jeg mener at mulighetene er langt større enn truslene. Amazon har en logistikk i verdensklasse og eksportmulighetene er derfor meget store. Det er ikke tvil om at norske nisjeaktører kan få en voldsom omsetningsøkning på en markedsplass som Amazon.
Hvordan går man frem, hvis man ønsker å selge på Amazon?
Det kan virke litt overveldende og plundrete i begynnelsen. Min største oppfordring er å prøve, og ikke tenke at det er så skummelt som mange skal ha det til. Når du først har kommet i gang på Amazon vil det med stor sannsynligvis øke omsetningen, dersom du sørger for gode produktsider og reviews og kommer høyt opp i søkefeltet. Dersom selskapene ikke besitter Amazon-kompetansen selv, kan det være en fordel å bruke rådgivere med spisskompetanse på Amazon, spesielt i etableringsfasen. Det øker både tempoet og sannsynligheten for raskt å lykkes.
Over 100 kunder
Maze-One startet opp i Norge tidligere i år og er et partnerskap mellom Maze-One Nordic og Maze-One Nederland, som ble etablert i 2018. Formålet til byrået er å hjelpe europeiske merkevarer å lykkes hos markedsplasser som Amazon.
Melberg kan fortelle at den norske virksomheten har opplevd en kraftig økning i antall henvendelser siden lanseringen i Sverige.
Vi har hatt en svært interessant start, ettersom vi åpnet rett før Covid-19. Covid-19 bråmodnet Norge digitalt. E-handelsveksten i perioden 2016-2019 var 12 prosent. Hittil i 2020 er den på hele 30 prosent. Men pågangen har vært ekstra stor hos oss etter Amazons Sverige-lansering, og vi jobber nå med over 100 kunder på et europeisk nivå.