Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

De vil hjelpe nettbutikker globalt - “en nordisk versjon av Alibaba“

Thomas Dang og Hoa Le Nguyen og i TradingFoe.
therese.karlsrud.haugen

"De store plattformene har mye makt"

ANNONSE

Et nytt verktøy skal ta norske nettbutikker utenfor landegrensene, ved hjelp av en software som regner ut toll, avgifter og skatter automatisk for sluttbrukerne. 

I følge en undersøkelse fra Statista synes over 25 000 forbrukere at toll er en hindring når de handler på nettet.

Bak løsningen, som har fått navnet Dutycast, står Hoa Le Nguyen og Thomas Dang, med lang erfaring innen eksport og internasjonal ekspansjon. Etter å ha jobbet med mange teknologibedrifter har de sett at knotete og ressurskrevende løsninger er en utfordring for mindre aktører som vil ekspandere.

I dag er mange selskaper som kun selger i hjemmemarkeder. Det er lite transparens i hvor mye det vil koste for sluttkunden på grunn av skatt, toll og avgifter i landet som man selger til, sier Nguyen til Ehandel.

Nguyen har bakgrunn fra finans og har hjulpet mange teknologiselskaper med internasjonal ekspansjon. I mars ble hun også kåret til en av Norges 50 fremste kvinner innen teknologi av Abelia.

Sammen med Thomas Dang driver hun TradingFoe, som er en B2B-markedsplass for eksport mellom Norden og Asia. 

Vi kaller det en nordisk versjon av Alibaba, hvor vi hjelper nordiske selskaper som vil eksportere til Asia. Gjennom plattformen har vi vært i kontakt med mange mindre og mellomstore selskaper, som mangler ressurser til å forstå kompliserte krav knyttet til eksport. 

LES OGSÅ: Norsk markedsplass for bakst skal ta verden med storm

Viser totalpris i 238 land

I samarbeid med sitt IT-team i Vietnam har de to gründerne utviklet en ny software gjennom TradingFoe, som skal hjelpe norske, svenske, danske og britiske nettbutikker å lykkes i utlandet - med spesielt fokus på Asia. 

Det nye systemet kan integreres i nettbutikkene og regne totalprisen lokalt for rundt 238 land. På den måten reduseres risikoen for at sluttbrukeren blir misfornøyd eller at de velger å ikke handle på nettsiden, fordi de er usikre på hva varen koster. 

Hvis en kunde fra UK vil kjøpe fra en e-handel i Norge, vet ikke hun eller han hvor mye det vil koste når de mottar varen i UK på grunn av at hvert land har egne satser og metoder å kalkulere toll og tariff på ulike produkter på. Ved bruk av vår løsning, kan nettbutikker vise totalpris inkludert toll og avgift på sin nettside.

I tillegg automatiserer vi også klassifisering av varer (HS-koder) og informasjon om reguleringer, restriksjoner, sertifikater, osv, for å oppfylle krav om eksport.

For små og mellomstore aktører

Nguyen peker på at netthandelsmarkedet preges av få store selskaper og at de som eksporterer ofte holder seg innenfor Norden og Europa. Det vil hun og Thomas Dang endre på nå, med sin internasjonale kompetanse innen IT og forretningsutvikling. 

De store plattformene har mye makt og jeg ser at de har løsninger for dette inhouse, men vår ambisjon er å tilby et system for de små og mellomstore aktørene som ikke er teknologer. 

Løsningen ble først klar i september 2020 og er allerede i gang med å bli implementert i et par nettbutikker. 

Vi jobber nå med en norsk nettbutikk, som selger kosmetikk på nett. I tillegg er vi i dialog med flere andre aktører, både i Norge og Sverige. I tillegg til Dutycast-integreringen tilbyr vi også verktøy for prising slik at bedrifter kan beregne sluttprisen og sammenligne med lokale aktører. Så langt har vi fått svært positive tilbakemeldinger, avslutter Nguyen.

I følge tall fra Pitney Bowes Parcel Shipping Index ble det sendt over 100 milliarder pakker globalt i 2019. Det forventes å doble seg innen 2026.

Del artikkel: