I rapporten Norsk Ehandel vises det at norske forbrukere vil komme til Ã¥ handle for 144, 9 milliarder kroner i løpet av 2018, der av 65 milliarder gÃ¥r til reiser. Dette tilsvarer en økning i netthandel pÃ¥ 17 prosent sammenlignet med 2017. Rapporten tilsier ogsÃ¥ at over halvparten handler pÃ¥ nett fra utlandet, som Kina, Tyskland, USA og Storbritannia.Â
- Nordmenns kjøpelyst på nett er på topp, og det er mye å glede seg over i 2018. Abonnementer blir stadig mer populære. Selv om det fortsatt er TV- og musikkstrømming det går mest i, dukker det stadig opp nye forretningsideer. Årets analyse viser for eksempel at det er populært å abonnere på dyrefor, og at det fra 2017 til 2018 har blitt 40 prosent flere nordmenn som abonnerer på matvarer. Mange forhandlere på nett har forstått kunsten å gjøre det enkelt for forbrukeren og samtidig skape en forretningsmodell som sikrer løpende inntjening, forteller Johanna Tell, Head of Sales i DIBS, i en pressemelding.
Netthandelen har blitt global, og rapporten viser tydelig at utlandet har fÃ¥tt en stor betydning for norsk netthandel med konkurrenter som Amazon, Ebay og Zalando.Â
Reiser er fortsatt størst på nett
De siste 12 Ã¥rene har reiser vært nordmenns største forbrukspost, noe de er fortsatt. PÃ¥ andre og tredje plass kommer kategoriene for varer og tjenester.Â
- Det er fortsatt reiser som er livet for oss nordmenn, selv om ogsÃ¥ vare- og tjenesteforbruket gÃ¥r pÃ¥ høygir. Det gjelder e-handelen totalt sett, og forskjellene i fordelingstallene viser derfor i større grad i hvilke sektorer av næringslivet digitaliseringen har kommet lengst: At 26 prosent av norske forbrukere nÃ¥ kjøper parkering pÃ¥ nett, samtidig som hele 20 prosent handler dagligvarer via nettet, sier noe om at nordmenn er villige til Ã¥ endre vaner - selv i bransjer man tradisjonelt har forbundet med detaljhandel, sedler og mynter. Dette er svært spennende Ã¥ observere, utdyper Johanna Tell.Â
Fortsatt vekst i den utenlandske netthandelen
Flere av de globale aktørene tilpasser sine nettbutikker til de lokale markedene, ved hjelp av å oversette lokal valuta, språk og kundestøtte. På denne måten kan det være vanskelig for forbrukerne å forstå at de handler i utlandet.
Ehandel rapporten bekrefter det samme som Are Trasdaahl spådde til E24 i går, at den store aktøren Amazon sannsynligvis kommer på det norske markedet om ikke lenge.
- I de kommende årene vil Amazon også sette sitt preg på det nordiske markedet, og konkurransen vil selvsagt bli tøff for de nordiske nettbutikkene, bekreftes det av netthandelsekspert Patrik Müller i DIBS sin pressemelding.