Konkurransetilsynet griper inn i sammenslutningen mellom Schibsted og bruktbiltjenesten Nettbil, da de mener oppkjøpet svekker konkurransen i markedet for nettbasert formidling av bruktbiler og gir forbrukerne et dårligere tilbud.
Digitale plattformer for blant annet kjøp og salg blir stadig viktigere for norske forbrukere. Sunn konkurranse mellom selskapene er viktig, blant annet for å sikre utvikling av nye tjenester og lavest mulig priser for forbrukerne. Det er Konkurransetilsynets oppfatning at oppkjøpet fjerner det økende konkurransepresset Nettbil utøver på Finn, sier konkurransedirektør Lars Sørgard, i en pressemelding.
Schibsted eier markedsplassen Finn og tilbyr annonsetjenester. Nettbil tilbyr en nettbasert auksjonsløsning for bruktbiler som selges fra privatpersoner til bilforhandlere.
Enkeltaktører i digitale markeder kan fort opparbeide seg svært høye markedsandeler, slik Schibsted har oppnådd gjennom Finn. Dersom etablerte store aktører tillates å kjøpe utfordrerne sine vil dette kunne redusere konkurransen, selv om selskapet som kjøpes er relativt lite på oppkjøpstidspunktet, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese.
Konkurransetilsynets vedtak innebærer at Schibsted må selge sine aksjer i Nettbil til en uavhengig og egnet kjøper. Kjøperen av aksjene skal godkjennes av Konkurransetilsynet. Partene kan klage inn beslutningen innen seks uker.
Det tyder på at det er noe de kommer til å gjøre. I et Linkedin-innlegg skriver Anders Espelund, som er CEO i Nettbil, at de er uenig i vedtaket.
Vi er uenig med tilsynet og opplever at de ikke har tatt hensyn til innspill fra partene. Vi vil derfor, sammen med Schibsted, gå videre med saken til Konkurranseklagenemda, sier Espelund.