ANNONSE

Susanne Ehnbåge forteller om Lindex' fremtid

Susanne Ehnbåge forteller om Lindex' fremtid
Susanne Ehnbage er på plass hos sin nye arbeidsgiver Lindex.
Foto: Lindex
michell.gronlund

Lindex nye super-sjef forteller om Lindex fremtid og hvordan de skal bli en global merkevare.

ANNONSE

Susanne Ehnbåge har nylig avsluttet sin første måned som administrerende direktør i Lindex og er fornøyd med starten.

- Det føles bra. Det har vært fire velutnyttede uker med mye informasjon, og jeg har forsøkt å komme inn i strukturer og prosesser. Det er tydelig at Lindex har en fin kultur som du vil klare for fremtiden, sier hun til vår søsternettside Ehandel.se.

Til tross for en travel tid har hun tatt seg tid til et intervju, for å fortelle om selskapets fremtidige utvikling. Selv om det bare var noen uker siden at hun begynte i sin nye stilling, har hun siden i våres deltatt i strategiarbeidet. Nylig ble noen av Lindex kommende planer om å øke netthandelssatsingen og bli mer synlig digitalt offentliggjort.

Ved å selge deler av sortimentet hos Nelly og ASOS, håper Lindex blant annet å nå en yngre målgruppe.

- Netthandelen er ikke bare et supplement

Susanne mener at strategien markerer et skifte i netthandelen.

- Tidligere hadde man kanskje butikken som en ensom og tydelig salgskanal. Deretter kom nettbutikken som et supplement. Men i dag er netthandelen en stor del av virksomheten, og en naturlig videreutvikling er nå å selge i flere salgskanaler, hvorav salg hos andre er en måte.

Salg via andre nettthandlere betyr imidlertid ikke at du kan slutte å utvikle din egen netthandel, og ifølge Ehnbåge har Lindex begynt å forbedre både sin egen netthandelsplattform og sine egne logistikkløsninger. Dette mener hun at vil øke salget i nettbutikken.

- Med dette vil vårt nettsalg vokse på en god måte. Hvordan salget ser ut i dag, vil ikke være det samme som det ser ut om noen år.

- Hvordan ser det ut om noen år?

- I dag selger vi i fysiske butikker i totalt 18 land og i 30 land gjennom vår nettbutikk, og det kan øke. Men jeg tror ikke man bør låse seg for mye, det vil skje mye på denne tiden, og det viktigste er at du har et godt øye for markedsendringer og kan handle raskt.

- Ingen massive butikknedleggelser

I de 18 landene som Lindex i dag er fysisk tilstede, har de 484 fysiske butikker. Kan alle disse virkelig virkelig bli værende?

- Å stenge og åpne butikker er en detaljhandels hverdag. Man jobber kontinuerlig med å gjennomgå porteføljen, så selvfølgelig vil enkelte saker endres, men vi har ikke en massiv butikknedleggelse foran oss.

Du har erfaring med store butikkforvandlinger tidligere, spesielt da du gjorde om Siba-butikkene til NetOnNet-butikker. Men det er ikke så store endringer du ser foran deg i Lindex?

- Nei, ikke i det hele tatt. Vi trenger våre fysiske butikker og kundene etterspør dem. På den annen side vurderer vi nye butikkformater, konsepter og tjenester for å møte kundenes behov og optimalisere våre butikker.

En måte å utvikle butikkene på kan være å gå mer mot en omni-modell, mener Susanne Ehnbåge.

- Omnikanal har blitt litt av et buzzword, men ingen kanal står sterk alene. Dette er ikke noe nytt i 2018, men det er noe vi har beveget oss mot i lang tid. Vi har mange kunder som besøker butikkene, men som ønsker å fullføre kjøpet online og omvendt, så både netthandel og butikker vil fortsette å være viktige deler av vårt tilbud og hvordan vi kobler sammen kanalene.

Digital butikk populært på Island

Ehnbåge forteller at kjeden allerede har begynt å teste forskjellige butikkonsepter. I noen butikker har de forsøkt å fokusere mer på barneklær og i noen andre har Lindex spesialisert seg på undertøy. Digitale innslag i butikkene har også begynt å dukke opp.

- Vi testet blant annet flere digitale innslag i en butikk på Island. Vi introduserte "click and collect" og satte blant annet inn digitale skjermer for kjøp i butikken.

- Så spennende! Island pleier normalt å bli litt glemt når man snakker om nordisk netthandel, men det er kanskje ikke deres erfaring?

- Akkurat Island er et veldig godt marked for oss, vi har en betydelig tilstedeværelse der. Det er ikke en stor befolkning selvsagt, men vårt digitale konsept har blitt verdsatt av kundene der.

Akkurat denne typen digitale butikker kan Lindex derfor få flere av. Susanne Ehnbåge mener at man i løpet av de ti neste årene vil se store endringer i hele bransjen.

- Vi er midt i en veldig spennende tid. Det vil skje så mye, og vår måte å takle det på er å stadig fokusere på kunden. Vi velger å være svært kundeorienterte, og vi vil også utvikle Lindex til et mer globalt merke.

- Jeg er ikke den som flytter på meg

Det ville vært vanskelig å gjøre dette intervjuet uten å stille spørsmålet som mange lesere lurer på, nemlig hvorfor Susanne Ehnbåge valgte å slutte hos NetOnNet, til tross for suksessen.

- Jeg trivdes veldig godt, men jeg hadde vært der i mange år. Vi hadde fullført transformasjonen, og jeg hadde oppnådd mange av de målene jeg hadde satt opp for selskapet. Da dukket dette tilbudet opp, og jeg valgte å ta det.

- Er du fortsatt hos Lindex om ti år?

- Etter 15 år hos min gamle arbeidsgiver, er jeg ikke kjent for å være den som bytter jobb støtt og stadig. Jeg trives veldig godt her.

Del artikkel: