For å klatre til topps og vinne Handelsprisen må man som selskap både levere vekst i omsetningen og lønnsomhet over lengre tid.
Det er et krav at selskapet omsetter for minst 50 millioner kroner og har vært i drift i minst tre år. Frem til i dag har det alltid vært en butikkjede som har vunnet prisen, men juryen står fritt til å også velge en nettbutikk. I fjor vant Apotek 1, mens Blivakker.no var blant finalistene.
Også i år er Blivakker.no med og kjemper om den gjeve prisen. Eier Einar Øgrey Brandsdal var så sent som i forrige uke oppe på scenen og tok i mot prisen som Årets Veiviser på netthandelskonferansen Load.
Årets jury
- Grete Lekven, leder for Handel i DNB
- Sverre Flåskjer, tidligere managing partner i Herkules Capital
- Anders Askevold, leder GS1 Smart Centre
- Frode Finsrud, seniorrådgiver i Cappa
- Ole Martin N. Evensmo, gründer av Ehandel.com
- Erik Fagerli, handelsekspert
I tillegg til vekst og lønnsomhet, vektlegges også selskapets omdømme, bruk av ny teknologi, innovasjon av forretningsmodell og selskapets evne til å fremstå som en ledestjerne for andre handelsselskaper.
– Handelsprisen skal synliggjøre suksesshistoriene innen norsk handel. Alle de nominerte selskapene representerer vekst- og lønnsomhetsvinnere innen sine bransjer, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel, i en pressmelding.
I juryen sitter representanter fra noen av de bedriftene som kjenner retail-Norge aller best. Også eHandel.com er representert.
De fem finalistene er:
- Elektroimportøren
- Elkjøp
- Bli Vakker
- Floyd
- Megaflis
Vinneren offentliggjøres på Handelskonferansen 26.september. Da offentliggjøres også vinneren av prisen Årets Retailleder og Årets butikksjef.