Logistikkselskaper som Posten og Bring har lenge forberedt seg på en eksplosiv julehandel på nett. Blant annet har PostNord sagt at de forventer en pakkevekst på 40 prosent, og flere hundre prosent vekst på hjemlevering.
LES OGSÅ: Skal frakte 1 million pakker på en uke én uke: "Veldig stor usikkerhet"
Nå frykter Salesforce, som måler digitale trender innen e-handel, at minst 5 prosent av pakkene vil komme for sent frem til jul.
Opptil 30 prosent av salget fra detaljhandel vil kunne skje digitalt denne julen. Med denne økningen er det en risiko for at fraktfirmaene vil drukne i pakker, og ikke klare å håndtere etterspørselen i perioden mellom Black Friday og jul. Derfor anslår vi at minst fem prosent, eller hver 20. pakke ikke vil nå frem i tide, sier Lars Grønkjær, ansvarlig for Salesforce’ e-handelsløsninger i Norden og Benelux, i en pressemelding.
Grønkjær mener butikker vil kunne vinne stort på å la kundene bestille varer på nett og hente i butikk.
Under fjorårets julehandel så vi at klikk-og-hent-løsningen ble en forbrukerfavoritt i Norge. Butikkene som tilbød denne løsningen klarte å redusere belastningen på frakt i de travleste ukene, og trygge kundene om at julegavene ville komme frem i tide, sier Grønkjær.
Selv om færre nå handler i butikk, mener han butikken fortsatt er en viktig ressurs for trygg handel og et mer fleksibelt bestillings- og leveringsvindu.
Mange butikker har slitt med å opprettholde et varelager og leveringstiden som kundene er vant med siden pandemien inntraff. Det har ført til at forbrukere vektlegger tilgjengelighet, frakt og leveringstid høyere enn lojalitet til merkevarer de ofte handler fra. Vår spådom er at nettsteder som tilbyr henting i butikk vil kunne se en økning på opptil 90 prosent i nettsalget, sammenliknet med fjoråret.
LES OGSÅ: Ekspertene om Black Friday: "En ekstrem belastning"
30 prosent mer returer
Salesforce forventer også at økt digital shopping vil gjøre at butikkene får flere varer i retur i forbindelse med julehandelen, opptil 30 prosent mer.
For å redusere antall returer blir det enda viktigere å gi god kundeveiledning i nettbutikken. Det kan være gjennom en live-chat, detaljerte produktbeskrivelser, anmeldelser, instruksjonsvideoer, og tydelige bruks- og størrelsesguider. Innsikten vår tilsier at forbrukere vil benytte seg av butikkassistanse 30 prosent mer i år, sammenliknet med fjorårets julehandel.
Grønkjær kommer med følgende oppfordring til norske butikker i de kommende ukene:
Alt tyder på at julehandelen vil bli annerledes i år, og for å lykkes vil mange forhandlere måtte endre eller tilpasse måten å jobbe på. Test belastningen i nettbutikken og planlegg for rekordhøy digital aktivitet, samtidig som dere legger en plan for drift, lager og kundeservice, som sikrer fornøyde kunder. Planlegg, test, tilpass og gjenta, oppfordrer Grønkjær.