På Jollyroom vil man unngå logistiske problemer i julen. Derfor har nå 10 millioner kroner blitt investert i en separat automatisert pakkesorteringsterminal. Investeringen forventes å redusere leveringstiden med opptil to dager.
Nettbutikken Jollyroom har sitt lager og hovedkontor i Gøteborg, men eies av nordmannen Ole Sauar som tidligere var med å bygge opp Komplett Group før han etter hvert solgte seg ut.
For store for PostNord
Investeringen kommer etter erfaring fra i fjor, da PostNord feilestimerte kapasiteten på terminalen som Jollyroom sendte sine pakker fra.
- I julehandelen i 2017 sendte vi de fleste av våre pakker via PostNords Härrydaterminal, utenfor Göteborg. Vi sendte varene innenfor rimelige grenser, men PostNord hadde feilestimert terminalkapasiteten, noe som førte til at en stor mengde pakker ble forsinket. Våre volumer hadde ganske enkelt blitt for store å håndtere for Härryda, sier Jollyroom-sjef Ole Sauar, i en pressemelding.
I år tar Jollyroom saken i egne hender. Det nye anlegget vil kunne håndtere opptil 5000 kolli per time og forventes å være i full drift før julehandelen starter.
- Vårt nye anlegg gjør det mulig å fylle 25 lastebiler med varer - samtidig. Disse kan da sendes direkte til strategisk valgte terminaler i Norden. Ved å minimere antall mellommenn i logistikkkjeden, kan vi forkorte leveringstidene med en til to dager for mange av våre kunder, sier Cecilia Olsson som er Jollyrooms logistikkleder.
Skal kjøre direkte til større byer
Transport en vil Jollyroom også ta hånd om.
- Under årets julehandel vil vi starte med direktebiler til de store stedene i Norden, og vil utvide antall strekninger etter hvert volumene øker, fortsetter Cecilia Olsson.
Det nye sorteringsanlegget for pakker er levert av SGA Conveyor Systems, som leverer skreddersydde løsninger for å møte netthandelsselskapers behov for intern logistikk ved større volumer.
SGA melder at de i løpet av de siste to årene har sett en kraftig økning i etterspørselen etter akkurat den typen anlegg, noe som ikke overrasker selskapets administrerende direktør Tommy Klasson.
- Det er klart lønnsomt for store netthandelsselskaper å sortere sine varer i første trinn, og tilbakebetalingstiden for en investering er ofte relativt kort. Resultatet kommer i form av lavere fraktkostnader og reduserte lønnskostnader internt, siden færre hender må håndtere varene, sier han.
- Vil fortsette å investere
Nå vil Jollyroom og SGA fortsette å samarbeide i fremtiden, og til vinteren vil de begynne å se på hvordan Jollyrooms leveranser kan bli ytterligere strømlinjeformet.
- Gjennom investeringen i vårt nye anlegg faller en viktig brikke på plass i vårt arbeid for å modernisere hele vår logistikkjede. Vi vil fortsette å investere kontinuerlig i innovative logistikkløsninger for å sikre at Jollyroom opprettholder sin posisjon i bransjen, konkluderer Ole Sauar.