Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Spår norsk Amazon-lansering i år: ”Hvis de bestemmer seg for å ta noe, tar de det”

Filip Elverhøy, daglig leder av Oslo Digital.
therese.karlsrud.haugen

Netthandelsekspert om Amazon.

ANNONSE

Den 28. oktober 2020 lanserte Amazon sin første nettside i Norden, nærmere bestemt i Sverige. Lanseringen lå i kortene ganske lenge, men hvorvidt dette er nettgigantens inntog til resten av Norden er foreløpig ikke avklart.

I etterkant av Sverige-lanseringen har vi snakket med ulike eksperter om hvordan de mener Amazon vil påvirke norsk varehandel. Dette er det ulike meninger om, men samtlige er enige om at Amazon vil dukke opp i Norge om ikke alt for lang tid.

Det tror også netthandelsekspert Filip Elverhøy, som er imponert over utvalget på Amazons svenske nettside. Elverhøy har selv ledererfaring i retailbransjen fra selskaper som Elkjøp og NetOnNet, men har nå startet eget byrå som heter Oslo Digital. Han mener at lanseringen av det amerikanske selskapet i Norge er en realitet som kommer.

Ja, Amazon vil komme til Norge. Jeg vil tippe i løpet av 2021, men jeg tror de vil se an hvordan det går i Sverige før de tar det videre, sier Filip Elverhøy, daglig leder i Oslo Digital, til Ehandel.

LES OGSÅ: Amazon har lansert i Norden: "Blir en tsunami"

Gode på "bundling"

Det var stor ståhei i nabolandet, da Amazon.se ble lansert. Kanskje mest på grunn av en rekke pinlige svenske oversettelser. Enkelte trodde den noe rotete lanseringen var et kalkulert PR-stunt fra Amazons side. Elverhøy ser ikke bort i fra at det kan ha vært en viss sannhet i dette.

Når det gjelder oversettelsene kan det både ha hatt en heldig og uheldig bieffekt. Amazon er såpass trygge på det de har og vet at de ikke trenger å være perfekte første dagen. Dessuten fikk de rare oversettelsene mange til å besøke nettsiden, slik at Amazon fikk samlet inn masse data, som er nettopp det de vil.

Han mener at utvalget gjør opp for tabbene. Det å sette sammen og tilby flere produkter eller tjenester til en pakkepris, også kalt “bundling”, er noe Amazon er eksperter på.

Når det gjelder innholdet synes jeg de er veldig gode på utvalg og tilbehør. Det vil si at tilleggsprodukter som datamuser, tastaturer, headset osv er veldig iøyenfallende når du for eksempel skal kjøpe en PC. Siden bundling kan forenkle brukeropplevelsen, er det en  svært god markedsføringsstrategi for å tiltrekke nye kunder.

"Har blitt ropt ulv, ulv"

Slik det er i dag kan norske kunder bestille varer fra Amazon, men dette er fra den tyske nettsiden. Amazon.com ligger dessuten blant de topp 10 mest besøkte nettbutikkene i Norge, i følge en liste som vi publiserte i høst. Samtidig er Amazon Prime Video allerede lansert i Norge.

LES OGSÅ: Her er nettbutikkene med flest besøk i Norge

Elverhøy er sikker på at Amazon vil skjerpe konkurransen i Norge dersom de lanserer nettbutikk her, men er redd at norske aktører har sett seg lei av spekulasjoner om når markedsplassen faktisk vil etablere seg for fullt.

Det som blir nytt dersom Amazon kommer på banen er at man vil få den globale konkurransen inn i Norge, som ikke har vært så tydelig før. Da blir det viktig å se på egen salgsstrategi, plattform og hvilke tjenester man skal tilby. Der norske aktører kan ha en fordel er handleopplevelsen, spesielt de som kan kombinere det fysiske og digitale. Men det må jo gå raskt da, og der er Amazon gode med sin prime-tjeneste som jeg tror de vil lansere for fullt.

Det har blitt ropt “ulv ulv” ganske lenge nå, så jeg tror dessverre mange har gått litt lei og at det dermed har vært vanskelig å forberede seg godt nok. Det er kanskje lettere å snu når man plutselig blir nødt. Men vi kan si det sånn at, hvis Amazon bestemmer seg for å ta markedet, tar de det.

Netthandelsrevolusjon

Amazon kan også være et springbrett for merkevarer som vil nå ut til et større marked, men i en jungel av flere hundre millioner produkter er det lett å bli borte. Det kan koste dem dyrt, mener Elverhøy.

Amazon er en bra annonseplattform, men det er en dyr plattform om man ikke kjenner den godt nok. Dersom man skal selge der må man isåfall jobbe mye med egen strategi og sette seg inn i økosystemet på forhånd.

Sett bort i fra utfordringene, hvilke muligheter er det med at Amazon kommer?

Jeg tror at Amazon vil gjøre norske nettaktører mer profesjonelle og vi har masse å lære av dem. Det kan kanskje gjøre det lettere for flere norske merkevarer å se utenfor landegrensene og drive globalt.

Samtidig tror jeg Norge har en stor fordel når det kommer til holdbarhet i konkurransen mot utenlandske konkurrenter. Dette står høyt på agendaen hos mange forbrukere og bedrifter og blir stadig viktigere, så jeg tror at flere norske aktører kan ta ledende posisjoner innen bærekraft fremover.

Elverhøy forklarer at Amazon har tre lederprinsipper om styrker dem. De er"customer obsessed", noe som sørger for et økosystem og lojalitet som gjør "customer lifetime value" høy. 

Det er for øvrig også verdt å nevne lederprinsipp nummer tre, som er ‘Invent and Simplify’. Det ligger i deres kultur å hele tiden lete etter forenkling og innovasjon. La oss snakkes i  april, så ser vi hvilken posisjon Amazon har tatt i Sverige, avslutter Elverhøy.

LES OGSÅ: Eksperten Amazon-tips til Norge: "Vil øke omsetningen"

Del artikkel: