Et økende antall netthandlere åpner fysiske butikker og stadig flere fysiske forhandlere utvider med en nettbutikk.
Men i jakten på perfekt omnikanal er det ikke nok å ha både butikk og netthandel, samspillet kanalene skal være godt som mulig.
Derfor kom det neppe som noen stor overraskelse da de første selskapene begynte å installere digitale skjermer i sine fysiske butikker. Hovedhensikten er vanligvis at kundene skal få tilgang til et større utvalg, eller bare plassere nettbutikkordren direkte via skjermen.
Men hvor nødvendige er skjermene når de fleste kundene uansett har mobiltelefonen med seg i butikken? Brukes skjermene til å handle på nett? Brukes de til å finne nye produkter? Vi har fått noen av selskapene som har investert i butikkskjermer, til å dele sine erfaringer.
Går raskere å selge nye produkter
Andreas Koschnike, administrerende direktør i nettbutikken Caliroots, sier at selskapets nye konseptbutikk i Gøteborg har fire stasjoner med skjermer som varierer mellom 20 og 30 tommer i størrelse. De brukes blant annet til å presentere produkter.
- I tillegg har vi også en" Touchtech" som en kjøpeskjerm, sier han.
- Har skjermen bidratt til økt salg i butikken eller i nettbutikken?
- Ingen stor bruk når det gjelder å handle med dem, men det går raskere for oss å selge nye utgivelser og merker etter som de jobbes inn raskere med bedre presentasjoner.
På spørsmålet om skjermene har blitt brukt i den grad Andreas Koschnike hadde forventet, er svaret at det er flere folk som bruker dem til å "swipe" blant produkter enn han hadde spådd.
- Hvilket potensial ser du med skjermene deres fremover?
- Teknisk er vi ikke der at det er lett og smidig å handle via skjermene.
- Brukes daglig
Hos den svenske sportskjeden Stadium har det lenge vært en uttalt strategi å fokusere på netthandel og omnikanal. I fjor ble det gjort en stor satsing på digitale skjermer i enkelte av selskapets butikker.
- Våre skjermer i butikk brukes daglig av både kunder og ansatte, skriver Pino Roscigno, salgsdirektør hos Stadium i en e-post
- Hva brukes de til?
- Først og fremst gjør de det enklere for våre ansatte å raskt levere god service og informasjon om et produkt for eksempel finnes på lager i den aktuelle butikken eller i nærheten. Men de brukes også for å tilgjengeliggjøre et bredere sortiment og for å fortelle om tilbud i butikken. Både ansatte og kunder verdsetter også muligheten til å bestile ønsket størrelse, farge eller modell hvis den angler i butikken som kunden har valgt å besøke.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Skjermene i Stadiums butikker brukes ikke bare av kundene, men også av de ansatte. Foto: Stadium
Har ikke funnet en endelig løsning
Pino Roscigno forteller oss at Stadiums skjermer hovedsakelig har bidratt til å øke selskapets servicenivå til sine kunder, men at de også i økende grad begynner å påvirke salget.
- Vi tror og håper våre kunder vil bruke dem enda mer, men litt overrasket ble vi over at de har vist seg å være en så god støtte og et så godt verktøy for de ansatte.
- Hvilken rolle tror du skjermene deres kan fylle på lang sikt?
- Vi utfordrer oss selv og industrien hele tiden og tror fortsatt på kombinasjonen av fysisk butikk og netthandel, men kanskje på en annen måte enn i dag. Skjermer og sømløse opplevelser blir stadig viktigere for hele varehandelen og selvfølgelig også for oss. Det er en viktig del av kundearbeidet fremover, noe som betyr at vi ikke har landet den endelige løsningen ennå, skriver Pino Roscigno.
Stadiums konkurrent Intersport i Sverige har også investert i å integrere sin netthandel med selskapets fysiske butikker. Selskapet har gjennomført pilottester med skjermer i butikkene, men for tiden er selskapets "visual store koncect" under evaluering.
- Aldri langt til nærmeste stasjon
Blant annet har selskapet kommet til den konklusjonen at levende bilder i form av animasjon og video bidrar positivt til opplevelsen.
- Den viktigste erfarenheten er å forstå kundereisen og hvordan kunden ønsker å dra nytte av skjermene. Vi ser også positive effekter med skjermer for butikkansatte, skriver Intersports e-handelsdirektør Johan Lidenmark.
I NetOnNets fysiske butikker har skjermene blitt en populær kundestøtte. Ifølge markedssjef Carola Tiberg brukes søkestasjonene, hvor skjermene er plassert, av de fleste av selskapets kunder.
- Det er aldri langt til nærmeste søkestasjon, skriver hun.
NetOnNets søkestasjoner brukes primært til å guide selskapets kunder.
- Der kan kunden se og lese alt om produktet og la seg inspirere, men også finne tekniske detaljer. De kan også se hvilket tilbehør som passer til produktet og finne ut hvor produktet ligger i Lagershopen, forklarer Carola Tiberg.
- Har de bidratt til økt salg i butikken eller i deres nettbutikk?
- Siden vi har et selvbetjeningskonsept, har vårt nettsted og våre søkestasjoner alltid vært grunnlaget i vår virksomhet.
Abonnement og abonnement via skjermer
Uansett om kunden besøker NetOnNet på nett eller hvis møtet med selskapets nettsted foregår i et av butikkene, ser nettsiden ut på samme måte. Carola Tiberg forteller oss at det for tiden pågår et arbeid med å utvikle selskapets selvbetjeningskonsept, hvilket innebærer at skjermene vil få en viktigere rolle.
- Som kunde skal du selv kunne søke om delbetaling, abonnement, leasing og andre tjenester direkte i søkstasjonen for deretter å kunne gjøre et så raskt og enkelt kjøp som mulig. Selvfølgelig er personalet alltid på plass for å hjelpe de kundene som ønsker det.
Junkyard, som nylig åpnet et flaggskip i Stockholm, har akkurat som Caliroots kjøpt en såkalt "Touchtech" som en del av innredningen. Selskapets administrerende direktør Ted Boman forteller at skjermen brukes daglig.
- Skjermen brukes av personalet som et videresalgsverktøy og for å vise Junkyards produktutvalg.
Basert på svarene i denne artikkele, ser de digitale butikkskjermene ut til å bli brukt mest til å se gjennom og vise sortimentet, og litt mindre til netthandel.
- Mottar ordre via skjermen vår
Junkyard har imidlertid opplevd begge deler, selv om butikken i Stockholm ikke har vært åpen i mer enn et par uker.
- Vi mottar ordre via skjermen vår, bekrefter Ted Boman.
- Har skjermen blitt brukt i den grad du forventet?
- Så langt i henhold til forventningene, svarer Boman.
Før denne artikkelen ble skrevet, kontaktet vi totalt 17 selskaper, som alle tidligere har rapportert om satsing på digitale skjermer i sine fysiske butikker. Noen selskaper svarte ikke i det hele tatt på våre e-poster, mens andre ønsket ikke å delta.
De som ikke ønsket å delta, indikerte for eksempel at de hadde hatt skjermene i en for kort periode, at de ikke hadde tid til å gi et svar eller at de ikke ville kommentere
saken fordi de hadde en forretningspartner notert på børsen.
Merk: Denne artikkelen er opprinnelig laget av våre søsternettside Ehandel.se blant svenske selskaper, men svarene er selvsagt like aktuelle her i Norge.